Dia deixa de banda els seus plans d'expansió a l'Argentina per la situació econòmica que viu el país. La cadena de supermercats ha decidit frenar les obertures de botigues després d'un intens període de creixement al país llatinoamericà. La política econòmica de retallades del nou govern, presidit per Javier Milei, s'està traduint en un descens del consum i Dia preveu que continuï la mateixa tendència durant 2024. La companyia pren una estratègia prudent i serà "molt selectiva" quant a la inversió en el país.

El grup segueix el seu camí cap a la rendibilitat gràcies a l'impuls del negoci a Espanya. Després d'anunciar la seva sortida de Portugal i confirmar que estudiarà aquest any si recórrer a la mateixa via al Brasil, Dia se centra a potenciar el mercat espanyol i l'argentí, que són els únics que han reportat beneficis a la distribuïdora d'alimentació. No obstant això, el context hiperinflacionari a l'Argentina ha llastat les vendes de l'exercici 2023 i el rumb del nou govern fan a la companyia ser més cauta amb els seus plans de creixement de superfície comercial.

I és que, la famosa 'motoserra' de Milei en matèria fiscal i de despesa pública suposa un ajustament equivalent al 5% del PIB del país, el que ja s'està veient reflectit en consum de la població en l'alimentació. "La situació a l'Argentina és desafiadora, les mesures i l'orientació del nou govern ja comencem a veure-les al mercat. Esperem una reducció del consum, que ja estem veient des de desembre de l'any passat i en aquestes primeres setmanes de 2024", va explicar el CEO global de la companyia, Martín Tolcachir, en la presentació de resultats de l'any 2023.

Molt selectius amb la inversió

D'aquesta manera, l'ensenya prova de protegir el seu segon mercat més important davant de la desacceleració de la despesa de la població que estan registrant i que es preveu que continuï al llarg d'aquest any. En aquest sentit, el màxim dirigent del grup va assenyalar que, "el que hem definit és ser més prudents quant a les inversions i no estarem en una etapa d'acceleració. L'expansió serà molt selectiva, només en cas de bones oportunitats, i navegarem aquests mesos amb molta prudència i focus en la cura de la caixa".

Tanmateix, destaquen la resistència que està tenint el negoci a l'Argentina, on, malgrat la caiguda de vendes i de benefici, el grup va aconseguir un resultat net de 6 milions d'euros l'exercici passat. "Estem constatant la fortalesa de Dia al país, una marca referent que ha estat triada pels argentins pels seus preus accessibles. En un context de reducció dels volums, sí que creiem que la performance de Dia a l'Argentina serà per sobre de la del mercat i guanyant quota", va assegurar Tolcachir.

La companyia va tancar l'any amb 76 noves obertures (75 d'elles franquícies) i 234 remodelacions de botigues cap al nou model estratègic de proximitat que fa anys que implementa. Així, Dia compta ja amb 1.048 establiments al país, el 82% d'ells operant sota el nou model. Des de 2021, l'ensenya ha aixecat la persiana a 204 noves botigues i ha tancat a 63, i per això el saldo acumulat dels últims anys és de 141 supermercats més.

Una expansió que ha estat marcada per un context econòmic complicat, de fort impacte per la devaluació de la moneda local, el pes argentí. Alguna cosa que llastat els seus comptes, que registren una caiguda en les vendes netes del 30,6% respecte a 2022, fins als 946 milions d'euros. Així mateix, la devaluació del pes també va impactar al resultat net, caient des dels 30 milions d'euros fins als 6 milions el 2023, aconseguint, això sí, tancar en positiu.

Ara, els ajustaments de Milei situen la distribuïdora en un nou escenari, on la inversió queda relegada a un segon pla i les prioritats seran d'altres. En aquest sentit, el pla estratègic de la companyia al país llatinoamericà implica continuar potenciant la fidelització de clients a través del Club Dia per augmentar la densitat de les vendes. De la mateixa manera, buscaran la manera de continuar potenciant l'assortiment de productes frescos i de marca blanca per atreure més clients.

Dia frena també a Espanya

Més enllà de l'Argentina, l'empresa sembla haver posat el fre a la seva expansió també a Espanya, on ha aconseguit consolidar la seva xarxa de botigues. El 2023, Dia va obrir un total de 36 establiments i va finalitzar la remodelació de 289, culminant l'exercici amb 2.318 botigues operand sota el nou model de proximitat, el 86% del parc. Es pot destacar que fa anys que Dia transforma la seva xarxa de botigues en Espanya i ha reduït significativament la seva superfície comercial, comptant actualment amb 533 botigues menys que el 2021.

A això cal sumar-li la venda dels més de 200 locals comercials que va traspassar a Alcampo. Però si bé el 2023 el grup ha tornat a impulsar el seu negoci a través d'obertures, sembla que per a aquest any l'estratègia serà també de prudència en la inversió i centrada en el creixement orgànic. Així ho va assegurar Tolcachir en la presentació de resultats, on va assegurar que 2024 estarà marcat per la reducció de la inversió en botiga i el creixement a través de "palanques menys consumidores de caixa".

Això es traduirà en la potenciació del canal online i del Club Dia, així com de les promocions. De fet, des de començament d'any, la companyia ja va anunciar una inversió de 150 milions d'euros en promocions, afegint-se així a la guerra comercial entre supermercats espanyols com Carrefour o Lidl. D'aquesta manera, la companyia tampoc no prioritzarà la inversió en botigues al seu principal mercat, confiant que la reestructuració duta a terme durant els últims anys continuï donant els seus fruits. Dia va tancar el 2023 amb un benefici net de 122 milions d'euros.