Dia continua avançant cap a la rendibilitat, però el mercat brasiler està sent el seu principal obstacle el 2023. La cadena de supermercats ha millorat les seves vendes fins al setembre, especialment les comparables, però el seu negoci al Brasil encadena ja tres trimestres consecutius de caiguda de vendes. El context del sector al país, amb descensos dels ingressos, i el canvi de mix que està implementant la companyia com a part de la seva estratègia de transformació global fan que l'ensenya compti amb pèrdues en aquest mercat de 69 milions d'euros.

La rendibilitat i la recuperació del negoci després de diversos anys marcats per dificultats financeres és l'objectiu principal de la companyia que dirigeix Martín Tolcachir. Per a això, la reducció i reestructuració de la xarxa de botigues del grup, així com la venda d'actius a Espanya i de tot el negoci a Portugal, està sent fonamental per retallar les pèrdues trimestre a trimestre. Però, mentre que als seus dos principals mercats, Espanya i l'Argentina, el negoci ja es troba en xifres positives, el Brasil arrossega importants pèrdues.

L'avenç de vendes fins al setembre que ha publicat la companyia reflecteix de nou una contracció en la facturació de Dia al mercat brasiler. D'aquesta manera, les vendes netes cauen un 22,4%, fins als 182,1 milions d'euros en l'últim trimestre, i pateixen un descens del 18,2% entre gener i setembre de 2023, situant-se en els 547,5 milions davant els 669,2 milions de fa un any. En el cas de les vendes comparables, el retrocés és del 18,4% en els últims tres mesos i de l'11,9% fins al setembre.

El canvi de mix i el context del sector li passa factura

Els principals motius que justifiquen aquesta situació al país sud-americà, segons la companyia, són el canvi de mix que porten implementant des de començaments d'any i el context econòmic que afecta el sector de la distribució allà. "El context de mercat amb caigudes de vendes al sector i el canvi en el mix que s'està implementant des de començaments d'any (enfocat a reduir el pes de categories amb menor marge i allunyades del nostre concepte de proximitat), està afectant l'acompliment comercial", assenyala Dia.

En aquest sentit, Tolcachir assegura que l'activitat al Brasil continua afectada "per un mercat que perd volum en tots els formats". Es tracta d'una situació complicada que ha portat la companyia a arrossegar importants pèrdues, a més de caure en facturació. Així, segons l'últim informe financer presentat per la cadena, que reflecteix el resultat del negoci en la primera meitat de 2023, les botigues al país li generen pèrdues de 69 milions d'euros, gairebé el doble (37,5 milions) de les registrades en el mateix període de 2022.

Observant la tendència de vendes en l'últim trimestre, és probable que les pèrdues al Brasil augmentin i superin els 71,8 milions d'euros que van llastar a Dia en el conjunt de l'any passat. L'evolució d'aquest mercat contrasta amb el bon ritme a què està creixent l'ensenya controlada pel fons LetterOne a Espanya. Si a tancament de 2022 l'activitat del grup al mercat nacional va tancar amb 61,5 milions de números vermells, la venda de les més de 200 botigues a Alcampo i la millora del negoci en un context d'elevada inflació alimentària ha fet que Dia es trobi en xifres positives, situant el seu resultat net en els 6,2 milions d'euros.

La inestabilitat de l'Argentina dificulta la recuperació

La companyia confia que la seva estratègia de resultats a tots els mercats on opera, com ja s'ha vist a Espanya i l'Argentina, on té consolidada la seva posició entre els principals players. No obstant això, la inestabilitat econòmica en què està immersa el país dificulta la recuperació total del negoci. I és que, l'elevada inflació que fueteja al país i l'impacte que té sobre la seva moneda local, el pes argentí, ha provocat un important desgast en les vendes de Dia en els últims mesos.

Les vendes netes totals del grup es van situar en el tercer trimestre en els 1.626,6 milions, un 3,7% menys que en el mateix període de l'any anterior. La companyia ho atribueix a l'impacte de la devaluació del pes a l'Argentina, encara que destaca que ha estat "parcialment compensat pel sòlid acompliment d'Espanya". D'aquesta manera, l'efecte negatiu de tipus de canvi d'euros a pesos ha provocat que caiguin les seves vendes netes al país un 20%, situant-se en els 377 milions.

A no ser per aquest factor, hauria obtingut un avenç del 3%. A més, les vendes comparables del tercer trimestre sí que s'han vist incrementades lleugerament, fins i tot un 1%. Tanmateix, des de començament d'any la seva facturació s'ha vist ressentida un 4,2% en el cas de les vendes netes i un 0,1% en el de les comparables.

Es tracta d'una situació que pot complicar de nou la recuperació del negoci, que es troba en xifres positives fins al juny, amb 3,8 milions d'euros de benefici. No obstant això, l'Argentina és l'únic mercat que li va reportar guanys el 2022 (29,6 milions) i ostenta la segona posició per quota de mercat en aquest país. Així mateix, els últims mesos de l'any solen ser els més beneficiosos per a les cadenes de supermercats per l'augment del consum a la campanya de Nadal.