Dia va reduir les seves pèrdues fins als 30 milions d'euros el 2023, la qual cosa suposa una retallada del 75,6% des dels 124 milions d'euros registrats l'any anterior. El grup continua al seu camí cap a la rendibilitat, millorant així el seu resultat net gràcies a l'impuls del negoci a Espanya, on la companyia va guanyar 122 milions. No obstant això, el deteriorament d'actius al Brasil per 60 milions d'euros llastes els comptes de la distribuïdora.

Per la seva part, Argentina, segon mercat més gran per a la cadena de supermercats, ha aconseguit també un benefici net de 6 milions d'euros gràcies a "una excel·lent gestió de l'operació en un context macroeconòmic complex", ha destacat la companyia en un comunicat aquest dijous.

Les vendes netes del grup van assolir els 6.759 milions d'euros el 2023, amb un creixement de les vendes comparables (like-for-like) del 3,3%, impulsades pel bon ritme del negoci a Espanya. Les vendes netes a nivell grup van disminuir un 7,2% en comparació amb 2022, en gran manera per l'impacte del tipus de canvi a l'Argentina.

L'ebitda (resultat brut d'explotació) ajustat va assolir a l'exercici 2023 els 216 milions d'euros, un 7,8% més que l'any anterior, millorant 0,4 punts percentuals el marge sobre la venda neta, fins i tot 3,2%, que el grup atribueix al bon acompliment dels negocis i a "eficiències operacionals" que ha implementat durant l'exercici.

Dia redueix el seu deute fins als 422 milions

"El bon acompliment del negoci durant 2023 avala la confiança dels nostres clients i l'èxit de la nostra aposta per la proximitat. En aquest exercici hem complert prioritats estratègiques a nivell Grup que confirmen que som al camí adequat. A més, hem pres les decisions adequades per simplificar el nostre portfoli, la qual cosa ens permetrà centrar els nostres esforços als mercats en els quals tenim potencial per créixer sota la nostra única ensenya," ha destacat Martín Tolcachir, CEO global de Grup Dia.

Dia destaca una altra fita aconseguida durant 2023, com l'avenç en el despalanquejament de la companyia. La ràtio de palanquejament es va situar al tancament de l'exercici en 1,96 vegades el deute, una millora de 0,8% respecte a l'any anterior. Una xifra aconseguida gràcies a l'avenç del 7,8% en l'ebitda ajustat, que ha estat impulsat pel bon acompliment operacional d'Espanya (+31%) i l'Argentina (+13%), destaca la companyia. A això se suma la reducció del deute financer net en 120 milions d'euros respecte a 2022, fins als 422 milions d'euros.

"El sòlid acompliment del negoci a Espanya i a l'Argentina, combinat amb els fons rebuts per la venda de botigues a Espanya, ens ha permès reduir el deute financer net en 120 milions a l'últim exercici. El nivell de palanquejament resultant ens permet mirar amb confiança el procés de refinançament que tenim per davant", ha assegurat Guillaume Gras, director financer de Grup Dia.

Les vendes a Espanya creixen un 10% el 2023

A Espanya, Dia subratlla haver consolidat la xarxa de botigues, avançat en el desplegament del canal online i guanyat quota de mercat a superfície comparable. A tancament d'any, el 86% de les 2.318 botigues operava ja amb el nou model, gràcies a l'obertura de 36 establiments i la remodelació de 289 durant l'exercici. La distribuïdora millora les vendes comparables, que avancen un 10,7% (+3,2 punts vs. 2022) i en les vendes netes, que creixen gairebé un 10% l'any. Per la seva part, l'ebitda ajustat de l'exercici assoleix els 184 milions d'euros, un 31% més que el 2022.

Quant al canal online, Dia tanca l'any donant servei al 84% de la població a Espanya, gràcies a l'impuls del llançament de la seva nova i de la nova aplicació per fer la compra online, que registren un creixement conjunt de clients digitals del 29%. Així, la companyia ha elevat la venda online al 3,5% del total de la venda neta (+0,5% vs. 2022). Durant l'any, Dia ha sumat aliances amb tercers per al lliurament de comandes d'última milla i s'ha potenciat les possibilitats de lliurament.

"Aquesta és la gran fita pel que hem treballat aquests últims anys. Productes d'altíssima qualitat a preus assequibles i una experiència de compra àgil, ràpida i de primer nivell, a la teva botiga de barri i online. Aquesta és la fórmula que ha fet que Dia España torni a beneficis el 2023", afirma Ricardo Álvarez, CEO de Dia España.

La devaluació del pes llasta les vendes a l'Argentina

Quant a l'Argentina, l'empresa ha avançat en consolidar la xarxa de botigues amb 76 obertures i 234 remodelacions, elevant a un 82% el percentatge de la xarxa que opera sota el nou model. "Aquest creixement combinat amb el bon acompliment de les botigues franquiciades i l'elecció de productes de marca Dia han permès mantenir la quota de mercat al país, posicionant a Dia com a líder en proximitat a escala nacional i líder en Ciutat de Buenos Aires," ha destacat el grup.

No obstant això, la situació macroeconòmica de Dia al país llatinoamericà ha llastat el seu negoci per l'impacte de la devaluació del tipus de canvi en les vendes netes, que cauen 30,6% davant 2022, fins als 946 milions d'euros. L'ebitda ajustat al país, per la seva part, va créixer 15,1%, fins als 59 milions d'euros.

Espanya i l'Argentina completen la transformació de les seves botigues

Quant a la transformació de botigues cap a un model de proximitat que ha implementat durant anys, l'ensenya confirma haver completat el 'turnaround' als seus principals mercats. "Les fites aconseguides a Espanya i l'Argentina acaben la fase de 'turnaround' i ens permeten començar una fase de creixement orgànic centrada sempre en oferir als nostres clients una experiència de primer nivell", ha assenyalat Tolcachir

D'aquesta manera, el grup ha tancat el 2023 amb una xarxa de 3.956 botigues a Espanya, l'Argentina i el Brasil, a més de les 994 botigues Clarel a Espanya i les 458 botigues Minipreço a Portugal, pendents del tancament de les respectives operacions de venda durant el primer semestre de 2024.

Al tancament de 2023, el 62% de les botigues a Espanya, l'Argentina i el Brasil eren gestionades per franquiciats, aliats clau en el desplegament de l'estratègia de proximitat. La xarxa de franquiciats aporta un 45% de les vendes netes de l'exercici, 6,4 punts percentuals més respecte a 2022.