El grup Danone ha reforçat, en els últims cinc anys, la capacitat de producció de les plantes de producció d'aigua mineral natural de la marca Font Vella, situades a Sant Hilari Sacalm (Girona) i Sigüenza (Guadalajara). Les millores en innovació i eficiència de les línies de producció ha comportat una inversió conjunta de 40 milions d'euros, més de la meitat dels quals -uns 28 milions- s'han destinat a les instal·lacions de Catalunya. Una part dels recursos s'han invertit en maquinària envasadora més eficient -que redueix fins a dues terceres parts el consum elèctric de l’anterior- que cobreix tot el procés de producció, des de la injecció de les ampolles de plàstic 100% reciclat fins a l'envasament i etiquetat de l'aigua mineral.

Aquesta maquinària per a envasos de plàstic, que s'usa des de fa dos anys, és d'on aquest 2025 surten les noves ampolles d'aigua Font Vella, amb "una imatge més sofisticada". Els nous envasos -en la primera renovació en 25 anys- s'han llançat coincidint amb la commemoració del 150 aniversari de la marca que obté l'aigua del brollador de Sant Hilari Sacalm i que es distribueix des de 1898 i és propietat de Danone des de 1994. 

La multinacional francesa ha volgut fusionar "tradició i confiança amb modernitat i innovació" en el nou envàs, elaborat íntegrament amb plàstic reciclat (rPET). Aquesta és una de les innovacions que han sortit de Sant Hilari Sacalm, una planta on Danone fabrica el 90% de les preformes de rPET que usa per al negoci de l'aigua mineral a Espanya. Fins al 85% de tota l'oferta de Font Vella que es ven a l'estat espanyol està feta amb plàstic reciclat, i l'objectiu és cobrir-ne la totalitat en els pròxims anys. A Espanya, Danone també produeix les aigües Lanjarón, al massís de Sierra Nevada (Granada). 

A Sant Hilari, també s'ha muntat una línia envasadora per a la nova gamma d’aigua amb gas, amb envàs de vidre retornable, pensada exclusivament per a bars i restaurants; també, amb l'objectiu de fomentar el reciclatge i l'economia circular. El director general de Danone Iberia, François Lacombe, ha explicat aquest dimecres que el grup vol potenciar les vendes d'aigua mineral natural fora del canal domèstic, perquè els hàbits dels consumidors estan canviant i més de la meitat del consum ja es fa fora de les llars. Per això, en els pròxims anys es fixa gairebé duplicar els 66.000 punts de venda arreu de l'Estat on la marca és present.

François Lacombe, director general de Danone Iberia.
François Lacombe, director general de Danone Iberia.

L'economia circular

L'impuls pel vidre -que representa un 20% de la producció de la planta de Sant Hilari- és "una de les estratègies per acostar-se els nous hàbits del consumidor". De fet, actualment, els envasos de vidre retornable de l'aigua mineral natural Font Vella -que es produeixen tots a Sant Hilari- ja representen el 30% del volum de negoci de la marca en el canal de l'hostaleria. La companyia recorda la importància de l'economia circular per al foment de la sostenibilitat, ja que les ampolles de vidre tenen entre 10 i 12 cicles de vida garantits, "que es fan a les instal·lacions de Sant Hilari" on els distribuïdors de la marca retornen els envasos buits per a la seva reutilització.

La companyia, que no facilita dades de volum de producció ni econòmiques segmentades per països, va registrar unes vendes globals de 4.977 milions en el negoci mundial de les aigües. En total, va facturar 27.376 milions d'euros el 2024, en les diferents unitats de negoci -lactis, nutrició especial i aigües-. Prop de 10.000 milions es van obtenir als mercats europeus. 

La seva aposta pel negoci de les aigües Font Vella a Catalunya -que contrasta amb la retirada de la producció de lactis del territori- inclou la comercialització de vuit noves referències d'aigües amb sabors. Tres d'elles contenen suc de fruita (llimona, tropical i taronja); tres més, tocs de fruites (llimona, poma i fruits vermells), i les altres dues, extracte de te (préssec i llimona). "Les begudes refrescants i saludables estan evolucionant i les estanteries dels supermercats ho demostren", ha destacat la vicepresidenta de màrqueting de Danone, Soledad Camacho. La directiva ha subratllat que "el consumidor està cada vegada més preocupat per una hidratació saludable que fonamenti una dieta equilibrada".