En la indústria de l'automòbil expliquen que des que es planeja un cotxe, fins que es posa al concessionari passen deu anys i milions d'euros d'inversió: primer, la presa de decisions internes, que porta el seu temps; després, dissenyar el cotxe i planificar la producció, peça a peça, i, finalment, preparar la fàbrica per començar a produir. Un llarg procés que exigeix encertar amb els gustos i les necessitats del futur. No obstant això, una vegada que el cotxe ja està a la fàbrica, les coses van més ràpides.
Ens apropem a la factoria del Grup Seat a Martorell, a Barcelona, per saber quin és el procés de fabricació del Cupra Formentor, el SUV petit de la marca, i número u de vendes del total del Grup a Europa. D'ell s'han lliurat en el primer semestre 54.700 unitats, el 18,1% del total del Grup, sumant Cupra i Seat. Però, si a Europa Cupra suma el 55% del total de les vendes, a Espanya, la potència de la marca Seat fa que tripliqui les vendes de Cupra: 36.634 de la primera marca per 14.231 de la segona. Això fa que, per sobre del Cupra Formentor, es col·loquin tres models de Seat a Espanya: el Ibiza, líder del grup; l'Arona, la versió SUV de l'anterior, i el León.
Però, com es fa un cotxe, més en concret, un Cupra Formentor? El model es munta a la fàbrica del Grup Seat a Martorell, encara que té un paper determinant la planta de Zona Franca i, en menor mesura, la de components d'El Prat, les tres a la província de Barcelona, properes a la capital. Fins al punt que hi ha una línia de ferrocarril que uneix Martorell i Zona Franca, amb 6 trens diaris, 2 per torns.
En Seat, per entendre la dimensió de la fàbrica, diuen que Martorell ocupa el mateix espai que el Principat de Mònaco i, per volum de producció (un màxim de 505.000 cotxes el 2019 i un limit de 2.500 diaris), és la tercera del grup Volkswagen a Europa. Actualment, a Barcelona es fabriquen els models Arona i Ibiez de Seat; la família León, en les seves versions per a Cupra i Seat, el Cupra Formentor i un model d'Audi, el A1. I aviat, es començaran a fabricar dos d'elèctrics, el Cupra Raval i el Volkswagen ID2.
Tornant al Cupra Formentor, en la seva fabricació s'utilitzen unes 4.000 peces, depenent de la versió, només per a la carrosseria, de les quals 2.500 es munten en els processos de muntatge i 1.500 en els de xapisteria. El procés de producció dura entre 24 i 28 hores, segons la pintura utilitzada o els models que es muntin aquell dia..., unes 6 hores en xapisteria, entre 12 i 14 en pintura i 6 i 8 en muntatge. Al marge del procés, està la premsa d'estampat de peces, que funciona de forma autònoma al muntatge del cotxe, i, els test que es realitzen posteriorment als cotxes per garantir la seva qualitat. I, també depenent de les necessitats, de Martorell surten cada dia entre 500 i 550 Cupra Formentor.
Quatre fases
La fabricació d'un cotxe es compon de quatre fases ben diferenciades, encara que en podríem afegir una cinquena el seu sumem els test als que se sotmeten els cotxes al final del procés industrial. Aquestes quatre fases són: planxa, xapisteria, pintura i muntatge.
Premsa: En aquests tallers es dona forma a totes les peces metàl·liques que es precisen per muntar la carrosseria del Cupra Formentor. Encara que a Martorell, ja que es produeixen altres models, juntament amb les 2.500 peces del Formentor es premsen les de la resta dels cotxes de la factoria. El proveïdor de xapa envia planxes planes amb unes mesures exactes per a cada peça, que es fiquen en unes premses gegantines que les modelen a gran velocitat. Però cada peça precisa del seu propi encunyament i, en una factoria el temps és or, per la qual cosa l'operació de canvi de motllos per fer una nova peça s'ha de fer amb precisió perquè no passi de 6 minuts.
Es poden imaginar la quantitat d'encunys repartits pels tallers de premsa, tenint en compte que se'n necessita un per cada peça dels diferents models de Martorell. Per això, el premsatge de peces no només es fa a Martorell, ja que també participa en el procés les instal·lacions de la Zona Franca. D'allà, que es necessitin una complexa logística del transports d'estes peces a través dels trens propis del Grup. En Zona Franca es produeixen 130.000 peces d'estampació en fred i unes 50.000 a Martorell, mentre que l'estampació en calent (per a peces que necessiten d'una duresa més gran que es fan servir al xassís del cotxe) es fan en exclusiva en Zona Franca. En aquest cas, les xapes que entren a la planxa són enceses.
Xapisteria: La xapisteria s'encarrega de fer peces de metall més complexes amb la unió de diverses peces procedents de les premses. Es compon, per exemple, tot el xassís metàl·lic d'una porta o d'un capó. Es podria dir que en Xapisteria s'inicia el compte enrere de les 24-28 hores del procés de fabricació del Cupra Formentor. El taller de Xapisteria es compon de tres cadenes encarregades de diversos models; en concret, la del Cupra Formentor es comparteix amb la família dels León de les marques Cupra i Seat, en les seves diferents versions.
Tot el procés està automatitzat, en mans de robots. En la línia del Formentor hi ha 898 d'aquestes màquines autònomes que duen a terme 4.832 punts de soldadures (la més complexa es realitza per làser) a les 1.500 peces de xapisteria del model de Cupra. Un procés controlat per 780 operaris molt qualificats, encarregats del control, però també de la programació d'aquests robots. El cotxe està de mitja un minut en cada punt de soldadura.
Pintura: El xassís, ja complet, entra en pintura, on passa entre 12 i 16 hores, encara que es produeixen temps morts d'espera, per la qual cosa el mascaró, com es coneix internament al xassís, està 6/7 hores en producció. Però abans de començar a pintar, se li sotmet al control d'un túnel de visió òptica que detecta possibles impureses, la majoria imperceptibles a l'ull humà, que repara de forma autònoma. I, una vegada a punt, s'inicia el procés de pintura.
El xassís del cotxe passa per sis fases de pintura:
- Xapa + zincado= substrat
- Fosfatat: adherència al substrat
- Cataforesi (KTZ)= protecció contra la corrosió. El xassís se submergeix en cubetes durant un temps determinat.
- Imprimación= igualar superfície i una bo estructura
- Color=aplicación del color
- Barniz= brillantor, duresa i protecció davant les raig ultraviolat.
El procés de KTZ permet 12 anys de garantia anticorrosió per al Cupra Formentor que s'ofereix a 15 pintures diferents. A Martorell hi ha 21 pintures, algunes exclusives de determinats models com el A1 d'Audi o la família Cupra. Les diverses capes que es donen en el procés de pintura sumen un grossor de 120 micres, equivalent a un cabell humà. El procés està, igualment, automatitzat i són els robots els que s'encarrega de pintar els xassisos, tant per dins com per fora. És molt curiós veure com aquests robots obren i tanquen les portes i contraportes per pintar els interiors.
Els robots de pintura actuals han aconseguit reduir la pintura que es desaprofita d'un 70/75% a un 30/40%, gràcies a les cabines de pintada electroestàtica i, tan sols, el 0,6% de les carrosseries que passen el procés, han d'entrar una segona vegada, per repassar imperfeccions.
La carrosseria està 30 minuts al forn de color a 140 graus i en després de la cataforesi, està 44 minuts i assoleix una temperatura de 175 graus. El 2004, s'abandona el procés de pintura manual a l'automatitzat. Com a curiositat, Martorell és l'única fàbrica de cotxes del món que té un forn horitzontal, és a dir, els cotxes no entren en vertical -un després de l'altre-, sinó en horitzontal, el que permet estalviar espai i assecar més cotxes en cada fornada.
Després de finalitzar a les cabines de pintura, el cotxe demana automàticament amb el seu xip de traçabilitat als proveïdors de Seat els components que s'utilitzaran en la fase de muntatge, com els seients, retrovisors... que seran a les instal·lacions a les dues hores d'haver acabat el procés de la pintura. El cotxe no entrarà a la cadena fins que no s'hagin rebut tots aquests elements.
Muntatge: Cada model es munta, com un puzle, en una cadena segons la longitud del cotxe (es coneix com a plataforma), la qual cosa permet compartir una mateixa línia per a diversos models de mida similar. El Cupra Formentor es produeix actualment en la Línia 2, juntament amb la família León per a les dues marques del grup. Cada dia poden arribar a pujar en aquesta línia 1.120 cotxes, la meitat Formentor i la resta, León.
Martorell compta amb tres línies. La 2 del Formentor i l'1 -en la qual pujaran els dos elèctrics urbans del Grup Volkswagen- són bessones, amb una mica més de capacitat en aquesta última. La línia 3, que és més curta, s'ha hagut de fer càrrec dels Seat ibiza i Arona i del A1 d'Audi, la qual cosa ha exigit treballar a tres torns, amb caps de setmana, ja que la seva capacitat diària és una mica més reduïda, d'uns 800 cotxes al dia.
Cada línia s'organitza per tactes o llocs de treballs que ocupen 3 operaris que s'encarreguen de tasques molt concretes. Les línies 1 i 2 en tenen 230 i 220 respectivament, i la 3 disposa de 130 llocs de treball o tacte. Cada Cupra Formentor està 1 minuts i 15 segons en cada un dels 220 tactes, amb una durada total de 6-8 hores depenent del model i la versió.
Si hi ha menys tactes, cada operari ha de fer-se càrrec de més tasques i el cotxe passa més temps en aquest lloc, el que exigeix que cada cotxes passi més temps i, es necessiten tenir un estoc de peces més alta, la qual cosa dificulta les operacions.
Encara que a les cadenes de muntatge és on més operaris hi ha, tenen molts sensors que faciliten la seva feina. Cada vegada que entra un cotxe en un tacte, els operaris veuen en una pantalla el treball que han de realitzar, ja que es monitora en un pantalla l'operació requerida amb colors: vermell, s'ha d'actuar amb més intensitat, groc i verd, que indica que no es precisa intervenció. Després de l'actuació dels operaris en el tacte, el monitor ha d'estar en verd.
Una vegada acabat el procés a la cadena de muntatge, el cotxe se sotmet a diversos test de control, inclòs el de conducció en pista o el de "pluja" per comprovar l'estanquitat del Cupra Formentor.