Cop judicial per a l'empresa propietària de Conguitos. La marca dels famosos cacauets coberts de xocolata podrà seguir associada també a altres productes com a perfums, sabons o bijuteria, tal com la justícia europea ha sentenciat aquest dimecres. El Tribunal General de la Unió Europea (TGUE) ha rebutjat el recurs presentat per l'empresa propietària de la marca, Chocolates Lacasa, contra el registre com a marca protegida per als productes amb el mateix nom d'una empresa d'Elx (Alacant).

En la seva sentència, el TGUE desestima el recurs de Chocolates Lacasa on qüestionava la conclusió de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) que afavoria l'empresari d'Elx, Mariano Esquitino, qui utilitza la marca Conguitos per a una àmplia gamma de productes de drogueria i accessoris com a bijuteria o rellotgeria.

D'aquesta manera, l'EUIPO assegura que, malgrat el caràcter distintiu de la seva marca anterior respecte dels productes pertinents i del seu renom a Espanya respecte als cacauets recoberts de xocolata, "el públic de referència no associaria les marques en pugna en el cas de productes tan poc semblants".

Chocolates Lacasa al·legava que l'empresari havia actuat de mala fe en presentar la sol·licitud de la marca i que estava intentant aprofitar-se indegudament del caràcter distintiu o del renom d'una sèrie de marques anteriors, registrades per ella. Així mateix, la xocolatera denunciava que la família Esquitino ja havia sol·licitat als anys 90 el registre de Conguitos per comercialitzar roba i calçat infantil.

El tribunal considera que no hi ha mala fe

Un tipus de productes que la xocolatera assegurava que anaven dirigits a la mateixa clientela a qui ella dirigia la seva fruita seca recoberta de crema de xocolata, és a dir, un públic infantil. Però l'EUIPO va rebutjar la petició en concloure que l'empresa xocolatera només va demostrar l'ús efectiu de la marca en litigi per a productes de "confiteria i bombons, en concret cacauets recoberts de xocolata".

El tribunal considera referent a això que Chocolates Lacasa "es limita a afirmar una presumpta intenció deslleial, sense aportar elements de prova." Així, afirma que el fet que els anuncis de la seva marca anterior eren mítics quan Esquitino va presentar la seva primera sol·licitud als anys 90, que el terme "conguitos" no existia abans que ella el creés i que la roba i el calçat a què es referien les sol·licituds de l'empresari estaven destinats exclusivament als nens, "no aporta, en qualsevol cas, cap prova de les seves al·legacions."

D'aquesta manera, la sentència del TGUE, davant de la qual hi ha recurs de cassació en un termini de dos mesos, considera que Chocolates Lacasa no ha demostrat que l'EUIPO s'equivoqués en determinar que el públic de referència no establiria cap associació entre les marques. Per això, l'ús de la marca per l'altra empresa per a productes de drogueria "no pot donar lloc a un aprofitament indegut del caràcter distintiu o del renom de la marca anterior de Chocolates Lacasa, ni causar perjudici a aquests".