Kantar ha presentat l'edició 2023 del rànquing Brand Footprint, que analitza les marques de gran consum que més vegades es compren a Espanya i a escala global. En la llista es troben grans marques que compten amb gammes de productes d'alimentació, begudes, drogueria o higiene i cura personal, moltes d'elles d'origen espanyol i amb un important arrelament als diferents territoris del país.

Per elaborar l'estudi, la consultora estableix els milions de contactes que les marques tenen amb el consumidor o CRP (Consumer Reach Points, per les seves sigles en anglès) l'últim any mòbil, que finalitza en el primer trimestre. Es tracta d'una mètrica calculada tenint en compte el nombre de llars del país, el percentatge de llars que compren la marca almenys una vegada a l'any i el nombre de vegades que cada llar compra la marca anualment.

Així, el podi d'aquest any se'l torna a emportar Coca-Cola amb 130,69 milions de CRP, seguida de les espanyoles ElPozo (110,86 milions) i Central Lletera Asturiana (97,99 milions). Mentre que els compradors de la marca de begudes es mantenen respecte a 2022, la segona del rànquing es converteix en la que entra a més llars, amb un 73,6% de penetració, i Asturiana és la que més ha augmentat quant a percentatge de llars que compren els seus productes lactis.

En aquest sentit, Kantar indica que totes les marques del top 10 de la llista ja han tornat a nivells de penetració prepandèmia. Fins a la novena posició del rànquing no hi ha variacions significatives respecte a l'any anterior, sent Campofrío (85,54 milions de CRP), Gall (61,51 milions), Bimbo (54,75 milions), Activia (46,34 milions), Danone (46,30 milions), i Pescanova (46,13 milions), les que ocupen les següents posicions en aquest ordre. La novetat aquest any es troba en Don Simón, que completa la taula en escalar dues posicions, avançant a Casa Tarradellas i Puleva.

Les marques que més creixen per categoria

En aquesta nova edició, han estat quatre les noves incorporacions del rànquing, totes elles pertanyents al sector de l'alimentació. Es tracta de la companyia d'aliments d'origen vegetal Alpro (lloc 43), Grefusa (44), La Casera (48) i Philadephia (50). D'altra banda, 7 de cada 10 marques del top 50 han canviat la seva situació en la classificació: 14 han pujat, 17 han baixat i 15 s'han mantingut igual.

Així mateix, la consultora destaca les que més han crescut en cada categoria, com és el cas d'Aquarius en la de begudes, que és la marca del top 50 que més creix en CRP (+10%). Per la seva part, Brillante sobresurt en alimentació, mentre que Scottex ho fa en drogueria (puja 33 llocs), Institut Espanyol en perfumeria i Vichy Català fora de la llar. També distingeixen positivament Alpro i el Senyor Simón, reconeixent-les com les millors incorporacions al top 50 i al top 10 d'aquest any, respectivament.

D'altra banda, davant de la recuperació del consum fora de la llar (OOH), Lay's continua liderant en el segment d'alimentació i Coca-Cola en el de begudes. Des de Kantar apunten que s'ha observat un gran dinamisme al sector l'últim any, ja que el 95% de les 20 principals marques de begudes anés de la llar ha guanyat contactes amb el consumidor i en alimentació la xifra assoleix el 40%.

Jorge Folch, director general executiu de Kantar, divisió Worldpanel, ha manifestat que "des de les marques s'està fent un gran treball per continuar atraient compradors i guanyar en penetració, que, com sempre solem dir a Kantar, és sinònim de creixement. De fet, el 88,3% de les marques del top 50 que creixen en CRP han crescut també en valor, i en 7 de cada 10 marques la penetració és el principal driver per créixer".

Quines són les preferides en cada comunitat?

Respecto les marques que més es compren en les diferents comunitats autònomes, tornen a liderar el rànquing Coca-Cola i ElPozo, amb sis autonomies cada una. D'aquesta manera, la primera domina a Madrid, Catalunya, Comunitat Valenciana, Aragó, Cantàbria i les Illes Balears.

Mentrestant, ElPozo compta amb més compradors en Castella-La Mancha, Andalusia, Extremadura, Múrcia, Navarra i les Illes Canàries. Els segueixen Campofrío, sent número u a Castella i Lleó i País Basc, Central Lletera Asturiana, dominant a Astúries i La Rioja, i la marca de llet Larsa, que torna a ser l'única marca regional en tenir una primera posició (Galícia).

Kantar remarca "la bona salut que gaudeixen les marques nacionals" en la classificació espanyola del rànquing, amb fins a set marques regionals entre les 10 més comprades de les diferents comunitats autònomes i amb 24 marques d'origen espanyol al top 50 (6 en el cas del top 10).

Respecte a la classificació sectorial, no hi ha hagut variació en el lideratge respecte a l'any anterior: Fairy segueix al capdavant en drogueria, Colgate en higiene i cura personal, Central Lletera Asturiana en lactis, ElPozo en alimentació, i Coca-Cola en begudes.

Plàtan de les Canàries ha liderat el sector de fruites i verdures. A escala d'empreses fabricants, Nestlé torna a ser el més present a les cistelles espanyoles de gran consum, amb quatre de les seves marques (Nestlé, Buitonni, Nescafé i Dolce Gusto) entre les 50 millors del rànquing, seguit de Coca-Cola, Danone, Mondelēz i Sigma Alimentos (propietària de Campofrío).