L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) alerta que si el grup IAG (matriu de Iberia) acaba integrant Air Europa sense fixar una sèrie de compromisos "es convertiria en l'únic operador en els vols entre Madrid i Barcelona", per la qual cosa "passaria a operar aquest trajecte en règim de monopoli". En un comunicat, l'organisme assegura que la possible compra l'aerolínia de la família Hidalgo "podria comportar riscos per a la competència a l'aeroport de Barcelona i representar una disminució del benestar per als ciutadans de Catalunya", pel rol "rellevant" que tenen ambdues companyies a l'aeroport del Prat.

Competència precisa que IAG opera un total de 87 destinacions des del Prat a través de les seves cinc aerolínies, mentre que Air Europa ofereix dues rutes: Madrid-Barcelona i Barcelona-Palma de Mallorca. "Per tant, en cas de produir-se l'adquisició sense compromisos, es passaria dels tres operadors actuals a únicament dos, i el grup IAG passaria de tenir una quota de mercat, en terme d'oferta de vols, del 55,81% al 82,95%. És a dir, l'únic competidor del grup IAG seria l'aerolínia Ryanair, amb una quota de vols del 17,05%" alerta.

En els últims mesos, diferents aerolínies també s'han pronunciat sobre els riscos que pot portar aquesta fusió en altres mercats on operen. Per exemple, en una entrevista recent amb ON ECONOMIA, el conseller delegat de Plus Ultra, Roberto Roselli, ha parlat sobre Llatinoamèrica, on també podria donar-se un problema de competència si la Comissió Europea no els posa límits.

Plus Ultra vol analitzar les condicions que Brussel·les posa a Iberia si aprova la seva fusió amb Air Europa perquè "depenent-ne, pot ser una bona oportunitat créixer a Llatinoamèrica, que és on tenen coincidència, perquè si no hi ha limitacions crearien un monopoli fort. La UE ha de permetre a la competència sobreviure i créixer, i en el punt de créixer és on nosaltres entrem".

La companyia presumeix de ser l'única aerolínia amb vols regulars a Llatinoamèrica juntament amb Iberia i Air Europa, "d'allà la importància que té per a nosaltres el que dictamini la Unió Europea. Per enfortir les rutes on ja volem o sumar noves rutes.

En una altra entrevista amb aquest medi, Ryanair també va reconèixer que esperaven la resolució de Brussel·les per créixer en algunes rutes. En concret, Elena Cabrera, country mànager de Ryanair a Espanya i Portugal, va comentar que "té molta lògica que existeixi aquesta fusió", ja que hi ha moltes companyies àrees a Europa i el número tendirà a reduir-se fins que hi hagi tres o quatre grups que dominin el mercat aeri".

La seva estimació és que Iberia i Air Europa acabin concentrant el 40% del tràfic a Europa quan la seva fusió es materialitzi, però Ryanair veu oportunitats. "Quan tingui lloc aquesta fusió hi haurà certs aeroports on es pugui considerar que existeix cert monopoli i hauran d'alliberar-se slots per a la resta de companyies. Nosaltres estarem atents per poder optar a aquests slots i créixer, principalment a Madrid, Balears i les Canàries." Cabrera assegura que tenen "capacitat i avions" per poder optar a aquests slots, que són les franges horàries, que se'ls assignen a les aerolínies per poder aterrar o enlairar-se.

Així mateix, en els últims dies i en el marc de FITUR, l'aerolínia canària Binter ha reconegut la seva intenció d'absorbir la quota d'Air Europa al corredor de Gran Canària-Tenerife Nord gràcies a la cessió de remedies derivada de la seva possible venda a IAG. "Creiem que aquesta operació tirarà endavant, però portarà que molts o tots els slots que té Air Europa a les Canàries hagin de posar-se a disposició d'altres operadors. I Binter vol ser un d'ells. Busquem els millors slots que sigui possible i consolidar l'operativa a Madrid", ha revelat en una entrevista amb Cinc Dies.

Binter creu que pot ser una alternativa perquè es mantinguin tres o quatre operadors en les rutes canàries. El predominant seria IAG, a través de Iberia Express i Vueling, i el segon i tercer lloc es disputaria entre la firma canària i Ryanair, expliquen.

Mentrestant, l'operació de compra d'Air Europa per part de Iberia, segueix en espera de Brussel·les. La matriu de Iberia, i també de Vueling i British Airways (IAG) ha decidit presentar davant de la Comissió Europea la proposta de concessions (remedies) per a la compra d'Air Europa en la 'fase II' i no en la primera, el termini de presentació del qual finalitzava el passat 17 de gener.

"Des de IAG continuem treballant per tancar aquesta operació al llarg d'aquest any, tan aviat com sigui possible", assegurava el CEO de IAG, Luis Gallego, recentment en un comunicat. L'objectiu del grup era tancar l'operació aquest estiu, però va recular fa uns mesos i va dir que previsiblement no arribarà a finals d'aquest 2024.