IAG retarda una mica més la compra d'Air Europa. El grup propietari de Iberia, Vueling i British Airways ha decidit presentar davant de la Comissió Europea la proposta de concessions (remedies) per a la compra d'Air Europa en la 'fase II' i no en la primera, el termini de presentació del qual finalitza aquest dimecres 17 de gener. El conseller delegat del grup, Luis Gallego, ha explicat en un comunicat que han estat treballant "estretament" amb Brussel·les des de l'anunci de l'acord amb Air Europa, però no volen córrer. "Des del principi apostem per presentar una proposta de condicions ambiciosa i àmplia", ha afegit.

Per això, han traslladat a la Comissió la decisió de presentar formalment la proposta durant la fase II. "D'aquesta forma, esperem que la Comissió pugui avaluar la viabilitat i pertinència de la nostra proposta amb el temps necessari", ha afegit. Gallec ha destacat també que continuaran, mentrestant, mantenint converses amb potencials adjudicataris per assegurar-se que compleixen els requisits de la Comissió.

"Des de IAG continuem treballant per tancar aquesta operació al llarg d'aquest any, tan aviat com sigui possible", ha recalcat Gallec, qui ha reiterat que tenen l'objectiu de traslladar els beneficis d'aquesta operació als consumidors i a l'economia espanyola i augmentar la competitivitat de Madrid respecte a altres hubs europeus.

Uns 'remedies' ambiciosos

IAG va registrar la notificació formal de la seva proposta de compra d'Air Europa davant de la Direcció General de Competència de la Comissió Europea (CE) el passat 11 de desembre. El grup ha presentat a la Competència europea un nou esquema de concessions ('remeïs') que qualifica de "molt ambiciós" amb l'objectiu d'aplanar l'adquisició d'Air Europa i tancar un acord amb Brussel·les al llarg del pròxim any.

Després d'això, la Comissió Europea va establir de termini fins al 24 de gener per decidir sobre l'operació en la 'fase I', segons va informar una portaveu comunitària a Europa Press, recordant que això no suposa que llavors hi hagués una decisió definitiva. Ateses les circumstàncies i la decisió de IAG de presentar la seva proposta en la segona fase, la Comissió compta amb un període de 90 dies hàbils per prendre una decisió final encara que també en aquest cas tindrà opció de parar el rellotge amb pròrrogues d'entre 15 o 20 dies hàbils.

Quan es va firmar la compra d'Air Europa el febrer de 2023 per un total de 500 milions d'euros, IAG va estimar que el tancament definitiu es produiria en 18 mesos en espera de la decisió de Brussel·les, data que es complirà el juliol d'aquest any. En la firma de l'acord es va incloure una clàusula per la qual IAG haurà de pagar a Globalia (propietaris d'Air Europa) una penalització de 50 milions d'euros si no es compleixen les condicions per al tancament abans del segon aniversari del pacte, el 23 de febrer de 2025. Air Europa es va blindar específicament per si l'expedient s'allargués o fos rebutjat per Brussel·les.