"En els últims dies hem detectat anuncis publicitaris a X (antic Twitter) promocionats per un xiringuito financer". Així de clar es mostrava aquest dimecres el president de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Rodrigo Buenaventura, en un encontre del sector financer organitzat per ABC i Deloitte, on assegurava que des de l'organisme estan sent especialment "actius" en la lluita contra el frau financer i que han detectat anuncis de xiringuitos financers a la xarxa social d'Elon Musk.

El president de la CNMV, que és qui regula el mercat i les inversions borsàries en Espanya, recordava que la llei del mercat de valors va incorporar en març d'aquest any un nou article (el 246.3), que obliga empreses d'internet, mitjans de comunicació i xarxes socials a prendre mesures per evitar difondre publicitat de serveis d'inversió per entitats que no tenen llicència, és a dir, als coneguts |com a xiringuitos financers.

Segons recull l'Agència Efe, Bonaventura explicava que tenen "l'obligació legal" de comprovar que els anunciants no figuren en la llista d'entitats pirata que publiquen i que compten amb la corresponent autorització per prestar serveis financers. "Els asseguro que exercitarem escrupolosament totes les nostres capacitats, poders de supervisió i de sanció en aquests casos," advertia.

Bonaventura es mostrava bastant explícit, ja que revelava que actualment hi ha una campanya publicitària a X que utilitza "il·lícitament" la imatge d'alguns actors espanyols, i suplanten el disseny i la identitat d'un mitjà de comunicació nacional per provar d'obtenir dades i diners d'inversors.

La norma sobre la publicitat de criptoactius

Precisament dins de la seva tasca de supervisió, recordava Bonaventura, la CNMV ha comunicat aquest dimarts l'obertura del primer expedient sancionador per possibles incompliments de la circular relativa a la publicitat de criptoactius que va aprovar el 2022. El Comitè Executiu de l'organisme, en sessió de 31 d'octubre de 2023, va acordar incoar expedient sancionador a Miolo Desarrollos S.L. per la possible comissió de diverses infraccions en relació amb dues campanyes publicitàries massives realitzades el setembre i el novembre de 2022.

Des de la seva aprovació, l'organisme ha realitzat més de 210 actuacions, revisat 1.327 peces publicitàries i enviat 196 requeriments informatius, ha quantificat Bonaventura.

"Encara que el compliment del seu contingut ha estat la norma general i el sector ha respost satisfactòriament des de la seva aprovació, és especialment important recordar la necessitat d'informar els inversors sobre els riscos associats a aquests productes, així com seguir els procediments de control i supervisió de la seva publicitat que la circular estableix", ha precisat.

L'aprovació del reglament Mica

Bonaventura també ha fet referència a la futura aprovació del reglament de Mica, que regularà les cripto finances, i que considera un "avanç fonamental per a l'establiment d'una regulació única a Europa que permeti una adequada emissió, negociació i supervisió dels actius cripto".

"Actualment, aquestes activitats no estan regulades, per la qual cosa Mica representa una fita legislativa important", ha dit, encara que considera que no és una "panacea, un remei màgic o una solució perfecta per abordar aquest nou mercat" i que no pot ser comparada amb MiFID, la normativa que regula els altres productes financers.

Aquesta nova normativa és més "una versió en miniatura, a escala, i els seus nivells de protecció a l'inversor queden allunyats dels que confereix la regulació financera" perquè no hi haurà un fons de garantia d'inversors, no hi haurà un report de transaccions i els requisits de custòdia són més laxos. "Mica és un primer pas en la regulació dels criptoactius, però no els situarà a un nivell semblant de protecció amb els actius financers", concloïa.