L'empresa xinesa d'automòbils Chery fabricarà cotxes elèctrics de la marca Omoda a la Zona Franca, on anunciarà divendres en un acte oficial l'acord al costat de representants de la Generalitat i del Govern d'Espanya, possiblement els presidents Pere Aragonès i Pedro Sánchez, juntament amb representants de la Xina. Després de diversos dies de filtracions i cants de sirena que ja donaven per fet l'acord, l'espanyola Ebro EV Motors, que també produirà a la Zona Franca i ha liderat l'acord amb l'empresa xinesa, ha anunciat finalment l'acord de manera oficial. Ebro i Chery s'uniran en una joint venture i esperen començar a fabricar a partir de finals d'any.

L'ha tancat a la localitat xinesa de Wuhu el CEO d'Ebro, Pedro Calef, amb Guibing Zhan, vicepresident de Chery. Al viatge es va afegir també el conseller d'Empresa Roger Torrent. Segons va informar fa uns dies el ministeri d'Indústria, Chery donarà ocupació a uns 1.000 treballadors a la Zona Franca. Amb això, es donarà feina als 700 extreballadors de Nissan que continuaven pendents de la reindustrialització dels terrenys, que es completen amb l'arribada de Chery.

 

 

La negociació ha durat mesos i, encara que oficialment no s'ha tancat fins aquest dimarts, des de la setmana passada es donava per fet l'acord i fins i tot es va començar a filtrar la celebració de l'acte oficial de cara a aquest divendres. L'empresa EV Motors, qui té el control total del D-Hub, terrenys de Nissan a reindustrialitzar, ha formalitzat la joint venture amb Ebro i Chery per instal·lar aquesta nova fàbrica que el conseller d'Empresa, Roger Torrent, no ha trigat a celebrar.

Pocs minuts després que es formalitzés l'acord, Torrent ha assegurat que "l'acord entre Ebro i Chery culmina amb èxit el procés de reindustrialització de Nissan". "Ens havíem proposat continuïtat industrial amb una activitat vinculada al sector de l'automoció i amb aquest acord s'ha aconseguit", ha afegit Torrent, que ha recordat les seves múltiples visites a la Xina i trobades amb representants del país per avançar cap a l'acord.

"Aquest acord és bo per al nostre país, per a la indústria auxiliar, per a tota la indústria proveïdora d'aquesta cadena de valor i ens ressitua en ple de segle XXI cap a la mobilitat elèctrica", afegeix Torrent.

Gairebé dos anys de negociacions

Chery es va interessar per Catalunya per fabricar el 2022 i, a finals d'aquell any, van visitar els terrenys de la Zona Franca. Quatre mesos després, al març, es tancava l'acord de reindustrialització que obria la porta a nous actors als terrenys que abandonava Nissan. Les reunions i contactes entre empreses i amb la participació del departament d'Empresa i del ministeri d'Indústria van seguir a finals de l'any passat i durant l'inici d'aquest 2024.

La firma arriba tan sols dos mesos després que Omoda comencés a vendre unitats a Espanya. Va aterrar amb l'Omoda 5, un SUV d'uns 27.900 euros, i espera ampliar la seva gamma de vendes a partir de tardor. La producció des de la Zona Franca li permetrà fabricar des de la proximitat per al mercat europeu i reduir les exportacions, així com accedir a ajuts espanyols com el PERTE VEC per al vehicle elèctric.