El D-Hub Factory, la societat que explota l'antiga planta de Nissan en Zona Franca de Barcelona, ha ampliat l'abast de les negociacions que manté des de fa mesos amb la multinacional xinesa Chery perquè el fabricant asiàtic no únicament acobli els seus cotxes de la marca Omana a Barcelona, sinó que, a més, produeixi diversos models de la marca Ebro. En el cas que l'acord es tanqués en els termes que ara es debaten, Chery tindria un paper doble. D'una banda, muntaria aquí els vehicles de la seva marca Omoda i, per un altre, fabricaria fins a tres nous models elèctrics que portarien la marca Ebro a partir d'una societat conjunta (joint venture) amb Btech. Fins ara, BTech s'ha compromès a produir en Zona Franca dos vehicles de la marca Ebro a partir dels models Navara (una pick up) i NV200 (una furgoneta de repartiment) de Nissan, que li ha cedit la propietat intel·lectual.

El nou acord amb Chery garantiria més càrrega de treball per a la planta catalana sobre la base d'un projecte industrial que s'entreveu "més robust" que altres iniciatives que s'han posat fins ara sobre la taula, sostenen fonts del sector, segons han explicat a Efe fonts coneixedores de les converses.

Les converses amb Chery que lidera BTech, propietària de la marca Ebro, es van iniciar fa ja mesos amb el focus posat en què el gegant xinès acoblés els seus propis vehicles en Zona Franca, en el marc de la seva estratègia de desembarcament i assalt al mercat europeu. La participació de Chery en la reindustrialització de l'antiga fàbrica de Nissan, a la Zona Franca, és una de les peces clau per a la continuïtat del projecte, ja que garantiria, en el menor dels casos, una gran part de la càrrega de treball fins que Ebro iniciï la producció dels seus vehicles per comercialitzar-los el 2025. A més de ser una sortida per cobrir els llocs de treball que els impulsors del pla, BTech i la firma QEV, amb la marca Zeroid, es van comprometre a generar.

De fet, la col·laboració amb el gegant asiàtic és avui dia l'única alternativa "real" a curt termini per assegurar un volum d'activitat capaç d'absorbir els 606 extreballadors de Nissan pendents de recol·locar, i que fins a l'octubre tenen amb contractes de formació. QEV, la firma que liderava fins fa pocs mesos el hub d'electromobilitat, encara no ha pogut començar a produir les seves furgonetes Zeroid, i la 'pick-up' de BTech no arribarà fins a 2025.

Un altre projecte que ha encallat és el d'un fabricant nord-americà de camions Battle Motors que planejava muntar els seus vehicles en Zona Franca. Fa molt temps que les converses no avancen i alguns dels agents implicats el donen ja per perdut.

Una electrificació que no arrenca

En aquest context, la decisió de la direcció de Silence de presentar un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) per als seus empleats en Zona Franca per la frenada en les vendes de motocicletes elèctriques ha estat rebut pels treballadors com una galleda d'aigua freda. Fins al moment, Silence era l'únic projecte de reindustrialització de la factoria que s'havia posat en marxa dins de les instal·lacions de Nissan. Silence ocupa una extensió de 61.078 metres quadrats en l'antiga planta de la Zona Franca i ha iniciat la producció de les motocicletes elèctriques que anteriorment produïa en la planta de Sant Boi de Llobregat (Barcelona) i esperava fabricar el seu primer cotxe elèctric, el minicar Silence S04.

Els responsables de Silence, una de participada d'Acciona, van anunciar l'ajustament temporal la setmana passada per reduir el seu nivell de producció davant de l'acumulació d'estoc', encara que ha assegurat que el projecte no perilla. El secretari general de Sigen-Sir Usoc, Miguel Ruiz, ha citat les administracions públiques a agilitar els ajuts a l'electrificació per afavorir la indústria de la mobilitat sense emissions. "Fem una crida a les administracions a incentivar la compra d'elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega. Sense ells el mercat no creix", s'ha lamentat.