Són molts els que encara no les tenen totes amb el fet que Chery acabi venint a Barcelona a fabricar automòbils. De motius no els en falten. No és la primera vegada, ni la segona, que s'ha donat per fet que el fabricant xinès de l'automoció tenia plans per desembarcar a Catalunya i han anat passant els lustres. No es pot dir blat fins que sigui al sac i ben lligat.  Però aquesta vegada sembla que és la bona. Fa mesos que Chery, a través dels directius d'Omoda i Jaecoo, que són dues de les marques del fabricant xinès, no amaguen l'interès per aprofitar els terrenys que Nissan Motor Ibérica va deixar erms a la Zona Franca, ans al contrari. La feina feta des de la taula de reindustrialització sembla que dona els seus fruits, i molt especialment les gestions de l'empresa EV Motors, que a hores d'ara és qui està liderant el hub, després de la fallida operació de QEV Technologies amb la nova marca de furgonetes elèctriques Zeroid. EV Motors és la propietària de BTech i de la renascuda Ebro, la marca amb la qual sortiran els vehicles elèctrics que BTech fabricarà a la Zona Franca.

Un viatge dels directius de BTech la setmana passada a Wuhu, on Chery té la seu, ha estat aprofitada pel conseller d'Empresa i Treball de la Generalitat, Roger Torrent, que feia mesos que tenia un viatge programat a la Xina per atraure inversions, per "tancar serrells" amb el constructor xinès. El ministre d'Indústria, Jordi Hereu, dona pràcticament per tancat l'acord i ha obert la porta al fet que Chery rebi ajudes públiques per la via del PERTE del cotxe elèctric i connectat, com qualsevol altre constructor que fabrica aquí. I els sindicats de la taula de reindustrialització van ser informats oficialment divendres que s'ha convocat un acte oficial "històric" de "cerimònia de firmes d'inversions" per aquest divendres al matí al qual assistirà el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, juntament amb una delegació institucional de la Xina i la direcció general de Chery. Més clar, l'aigua.

Serà la primera marca xinesa d'automòbils que fabriqui a Espanya i una de les primeres d'Europa, juntament amb BYD, que ha anunciat la construcció d'una factoria a Hongria. Es desconeixen els detalls de l'acord, a hores d'ara. Diverses fonts apunten a la producció de dos models elèctrics, un crossover Omoda i un toterreny Jaecco, en diverses fases. Es començaria per una producció en SKD (semi knocked down, en les seves sigles en anglès), que és quan els vehicles es reben sense muntar, però amb el xassís ja soldat, i després en CKD (completely knocked down), on totes les peces i parts del vehicle venen de la Xina i es munten aquí. Un nivell de desmuntatge més alt requereix més feina per tornar a muntar els vehicles, la qual cosa implica més llocs de treball i creació de valor local en el mercat que importa. El desenvolupament integral de vehicles podria arribar a partir de 2027, amb 100.000 unitats fabricades i la creació d'un miler de llocs de treball. Els fabricants exporten peces desmuntades i les tornen a muntar per estalviar-se aranzels: com més hagis de muntar al país de destí final, més estalvi.

El fabricant xinès ja ha començat a parlar amb proveïdors locals perquè li subministrin peces

Aquest és precisament un dels principals motius pels quals ha reeixit ara l'operació de Chery a Barcelona, el proteccionisme europeu, l'amenaça d'aranzels, a conseqüència del lideratge de les marques asiàtiques, i molt especialment xineses, en la cursa del vehicle elèctric. Marques com a MG i BYD han experimentat un creixement explosiu i pugen posicions en les llistes de les més venudes. Fins al punt que la Comissió Europea ha obert una investigació per veure si les companyies xineses han rebut ajudes públiques. Si la conclusió és que sí, Brussel·les podria imposar nous aranzels. Els vehicles xinesos tenen una penetració del 8% en el mercat comunitari, una xifra que podria duplicar-se al 15% en 2025 a aquest ritme, cosa que suposa una amenaça la indústria automobilística europea. El següent pas podria ser els Estats Units. Fins i tot Elon Musk, el propietari de Tesla —que ha estat destronada per BYD com a líder del mercat mundial d'elèctrics purs—, ha qualificat la indústria de l'automòbil xinesa com "la més competitiva del món" i advoca per establir aranzels o barreres comercials. La prohibició de la Unió Europea a la venda de cotxes de combustió a partir de 2035, ha esperonat més els constructors xinesos que no pas els europeus. La rapidesa del tauró quan olora sang davant del pesat caminar d'un vell dinosaure.

Així que a Barcelona s'ha ajuntat el pa i la gana. Sense un gran acord de fabricació com el que s'anunciarà aquest divendres, el futur dels 1.400 treballadors afectats pel tancament de Nissan Motor Ibérica el 2021 penjava d'un fil. Amb els 700 que treballen al hub —600 encara estan en fase de formació— i els 100 que treballen en una Silence ranquejant i en procés de repensada (tema de què ja en parlarem un altre dia) no n'hi havia prou per reindustrialitzar la Zona Franca. Per cert, un dels aspectes més positius de l'arribada de Chery a Catalunya és que ja ha començat a parlar amb proveïdors locals perquè li subministrin peces. Una gran finestra d'oportunitat. Els proveïdors són els grans oblidats del procés d'electrificació de l'automòbil.