Brownie és una de les marques de moda preferides per les adolescents de les anomenades bones famílies i, segons expliquen les dependentes, també per les seves mares perquè sovint s’acaben comprant i vestint peces pensades per a les teenagers. Fundada fa gairebé 20 anys pel matrimoni format per Juan Morera Morral (mort el 2016 a l’edat de 58 anys) i Mercedes Ortega Torres, en l’actualitat està encapçalada per aquesta última, en qualitat de presidenta, i pel seu fill gran, Juan Morera Ortega, que n’és el CEO (a la imatge superior). Compten amb més de 120 punts de venda a Europa i Amèrica i ja somien en obrir als Estats Units.

Segons la memòria no financera de 2024, Brownie va registrar uns ingressos de 85,8 milions d’euros, prop d’un 27% més que en l’exercici fiscal anterior, amb uns beneficis de 5,9 milions, un 90% més. Tanmateix, els guanys van caure en el mercat espanyol fins els 620.000 euros (-78%) i es van disparar en el portuguès fins els 3,9 milions (gairebé un 1000% més). La marca de moda teen està creixent a l’exterior.

Els Morera són una nissaga vinculada a la moda. Juan Morera Morral (1958-2016) va néixer en una família de tradició tèxtil de Terrassa. Sempre es va dedicar al negoci de la roba de vestir ja sigui amb les seves botigues (Dos Passos) o per a tercers. Juntament amb la seva esposa va fundar Brownie i en va ser president fins a la seva mort.

Mercedes Ortega Torres (Barcelona, 1958), filla d’emigrants de Jaén que van arribar a Catalunya en la dècada dels quaranta, va aprendre l’ofici de la confecció amb les seves tietes, que eren modistes. Quan va complir 18 anys, se’ va anar a Londres uns mesos, per treballar i aprendre anglès i, a la tornada, va obrir la seva primera botiga a les populars galeries comercials El Camello, al carrer Portaferrissa, un espai que va tancar el 2021. Després va obrir més botigues  de peces de roba i complements en altres galeries que també han desaparegut, al Bulevard Rosa i a l’Avenida, que estaven al Passeig de Gràcia i a Rambla Catalunya.

Aquest matrimoni va tenir tres fills: Juan (CEO de Brownie), Lucas (director de sostenibilitat) i Mar Morera Ortega, de 27 anys, que en fa dos va crear Kapsul, la seva pròpia firma de moda, però dirigida a noies una mica més grans, que ja estan a la vintena. Ha estudiat disseny de moda i, anteriorment, es va formar en altres empreses del sector com Zara. Precisament, el gos que li van regalar de petita, un caniche de color xocolata que va anomenar Brownie va acabar sent el nom de la companyia. Es tracta d’una empresa totalment de capital familiar.

El germà gran, Juan Morera Ortega (Barcelona, 1984), exerceix de CEO des de 2018, però abans va ser director de desenvolupament de negoci de l’empresa familiar. Format en publicitat, va passar anteriorment per les àrees de màrqueting de multinacionals de l’alimentació com Jacobs Douwe Egberts, Mondelēz, Chupa Chups o Pepsico i per a  la publicitària DDB. És pare de tres fills, encara menors d’edat.

Juan Morera forma tàndem amb Joana Jordà, directora general de Brownie des de finals de 2023 si bé abans ja n’era la directora comercial i d’operacions. Jordà va treballar 15 anys al grup Inditex, primer a Tempe, la filial de calçat i complements, i després a Massimo Dutti, com a directora comercial i de comerç online. De fa anys, els Morera confien la direcció general en executius externs a la família.

Brownie va néixer el 2006 a patir d’una idea del matrimoni fundador centrada en la moda per a teenagers. A diferència d’altres grups, no es van encarar al canal multimarca sinó que, des del primer moment, van apostar per obrir botigues amb la seva marca. La primera va ser al carrer Santaló.

Segons la memòria no financera de 2024, Brownie compta amb 124 punts de venda a Espanya, Andorra, Portugal, França, Mèxic, Colòmbia, Uruguai, Xile i Israel. A l’Estat, tenen 29 botigues –d’aquestes, sis a Barcelona i cinc a Madrid–, així com 40 córners a El Corte Inglés. Comercialitzen més de 3,1 milions de peces anuals. I tenen una plantilla global de 599 persones: 577 dones i 22 homes, el 61% dels quals és menor de 30 anys.

No tots els grups de moda informen dels països on compren, però Brownie sí que especifica l’origen dels proveïdors dels productes acabats: Xina (27%), Índia (24%), Turquia (16%), Portugal (14%), Marroc (10%) i “altres països” (6%).

A finals de setembre, el Círculo Ecuestre va estrenar un cicle de sessions sobre el sector del retail amb Juan Morera com a primer ponent. En principi, la sessió havia de ser pública, tal com s’havia anunciat, però finalment va estar reservada exclusivament per als socis del club i es va suspendre la convocatòria de premsa. ON ECONOMIA s’ha dirigit a Brownie per conèixer els plans de la família sense rebre resposta al tancament d’aquesta informació. En aquella sessió a l’Ecuestre, segons van indicar en un comunicat, Juan Morera va revelar que el seu “somni” és obrir als Estats Units: “Crec que la marca hi té cabuda, però encara no ha arribat el moment. Quan surti l’oportunitat, l’atacarem, segur”.

Juan Morera també va reconèixer que el màrqueting digital i el paper dels influencers han estat “determinats” en l’evolució de Brownie, que més que ha duplicat vendes en només tres anys. Però segueix apostant per la botiga física, que és “el cor de la nostra empresa”. Segons va dir, la ubicació i la mida del local són estratègics, si bé va subratllar que “part del futur del retail passarà per integrar espais que ofereixin alguna cosa més que roba”.