Inditex s'ha convertit en una de les multinacionals tèxtils més grans del món, gràcies especialment a Zara. A més del seu vaixell insígnia, la companyia d'Amancio Ortega ha aconseguit rendibilitzar totes les marques que opera a 213 països i multiplicar els seus beneficis any rere any. Però, més enllà de les cares més visibles que formen el gruix de les vendes del grup, Inditex té una joia oculta que li genera importants beneficis en concepte de dividend al tancament de cada exercici.

Es tracta de Tempe, l'empresa dedicada a la fabricació de calçat per a totes les marques de la companyia. Inditex és propietària al 50% d'aquesta societat establerta a Elx i fundada per la família García Peralta, que s'encarrega de proveir de sabatilles, sabates i tota mena de calçat a Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius i Oysho. L'altra meitat de la companyia pertany a l'empresari Vicente García Torres, que exerceix també de president.

La creació de Tempe es remunta a finals dels anys vuitanta, fins a convertir-se en una de les empreses líder dins del sector del calçat. Des d'aleshores, ha recorregut un camí ple de vendes i beneficis de la mà d'Inditex. Encara que l'empresa té el seu domicili social a Arteixo (A Coruña), a la seu central d'Inditex, les seves oficines es troben a la ciutat alacantina d'Elx, on s'ubiquen també els seus principals nuclis de producció de calçat.

300 milions en dividends en l'última dècada

Els èxits comercials d'Inditex, que reporta actualment beneficis superiors als 5.300 milions d'euros, han anat de la mà dels èxits de Tempe. El sabater de la tèxtil va aconseguir augmentar un 35% el seu benefici en 2023, fins als 142 milions d'euros, i un 7,1% les seves vendes, fins a arribar els 1.500 milions de facturació a tancament de l'exercici. Una situació que li ha permès repartir beneficis entre els seus principals accionistes.

D'aquesta manera, la companyia d'Amancio Ortega ha rebut 49 milions d'euros en concepte de dividends per part de Tempe, mateixa xifra que Vicente García Torres, segons consta a l'últim informe financer anual d'Inditex. Si fem la vista enrere, l'última dècada ha estat molt fructífera per a la companyia il·licitana, l'activitat de la qual ha estat rendible en cada un dels anys del període analitzat.

En aquest sentit, els guanys dels últims deu anys superen els 1.000 milions d'euros i les vendes s'acosten als 12.500 milions d'euros. Pràcticament, cap any no baixa de les quatre xifres de facturació, encara que els comptes sí que reflecteixen un petit sot l'any de la pandèmia, amb un benefici de 62 milions i una facturació inferior als 1.000 milions d'euros.

No obstant això, cada any ha pogut generar prou guanys per dotar la família fundadora i l'empresa dels Ortega de generosos dividends. D'aquesta manera, la retribució total de l'última dècada s'acosta als 300 milions d'euros en dividends per a Inditex, amb el pic màxim l'any 2019, exercici prepandèmia, quan Tempe va repartir 60 milions a la multinacional gallega. Arran dels beneficis de 2023, el dividend generat ha estat de 49 milions.

Inditex reforça la producció de Tempe amb més magatzems

La joia del calçat d'Inditex continua així amb la bona evolució del seu negoci gràcies al creixement de la seva matriu. Una situació que ha obligat a la multinacional centrar la seva estratègia en el reforç de la logística dins d'Espanya, davant de les importants oportunitats de creixement que ha determinat la companyia per al futur.

És per això que el conseller delegat del grup, Óscar García Maceiras, va anunciar després de la presentació dels resultats anuals que la companyia desemborsarà un import de 1.800 milions d'euros durant aquest any i 2025 per a la creació i posada en marxa de tres nous centres al país i altre a l'estranger.

Es tracta d'un projecte en el qual la propietària de Zara atorgarà a Tempe més capacitat per al seu negoci de calçat, amb la creació d'un centre de distribució de 141.000 metres quadrats a la Comunitat Valenciana. A més del sabater del grup, Inditex també obrirà un nou magatzem de productes de Bershka a la Comunitat Valenciana, que tindrà una extensió de 116.000 metres quadrats, així com un nou centre de distribució a Saragossa, amb una extensió de 286.000 metres quadrats per emmagatzemar les peces de Zara.