Un jutjat de Barcelona ha donat la raó al BBVA davant un client a qui van sostreure prop de 2.000 euros mitjançant el procediment de phishing o suplantació d'identitat, en entendre que l'usuari va donar el seu consentiment i no va seguir la mecànica habitual en aquest tipus de compres. En una sentència a què ha tingut accés EFE, el jutjat de primera instància número 53 de Barcelona desestima una demanda contra el BBVA d'un client a qui havien tret del seu compte corrent 1.980 euros sense la seva autorització.

La sentència considera provat que el demandant va patir una estafa de tercers, que s'haurien fet passar per un empleat del BBVA, per aconseguir que confirmés dues compres fraudulentes amb un codi enviat per SMS al seu telèfon. Però constata també que el banc no és responsable que el sistema operatiu del telèfon del demandant identifiqui una trucada com a remesa per l'entitat quan procedeix d'un tercer.

BBVA va demanar confirmació

A més, el banc ha demostrat que en dues compres efectuades amb la targeta de crèdit del demandant va enviar un avís i va sol·licitar en dues ocasions la confirmació del pagament, una cosa que ha corroborat el demandant. Si el client va autoritzar la compra recorreguda malgrat no haver rebut la sol·licitud de confirmació per part del banc, assenyala la sentència, ha d'assumir les conseqüències. I no es pot considerar que hi va haver incompliment del contracte per part del BBVA, destaca la decisió.

L'associació de consumidors Asufin critica que el consumidor queda "als peus dels cavalls" en matèria de ciberdelictes financers, cada vegada més freqüents. Són nombroses les sentències que arriben a l'associació, afegeix Asufin en una nota, que demostren que el sistema judicial no està donant una resposta adequada a un entramat de buits de seguretat que perjudiquen, fonamentalment, l'usuari de banca, per la sostracció de fons que li origina.