El sindicat UGT ha anunciat la convocatòria de vaga dels treballadors de les torres de control de plataforma de l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas des del 31 de desembre fins al 7 de gener, en ple Cap d'Any i afectant també l'operació tornada de Reis.
Malgrat la vaga, l'aeroport madrileny està funcionat aquest diumenge amb “normalitat”, segons va apuntar al migdia un portaveu de l'empresa a Efe.
A les mobilitzacions dels treballadors del servei handling de Iberia coincidint amb la festivitat de Reis i l'operació tornada (entre el 5 i el 8 de gener), que segueixen endavant després de no arribar a un acord aquesta setmana amb la companyia aèria, se suma ara una altra convocatòria per part d'UGT d'una aturada a l'aeroport amb més trànsit d'Espanya, el de Madrid Barajas.
En concret, el sindicat ha convocat mobilitzacions entre el 31 de desembre i el 7 de gener en el servei de direcció de plataforma (SDP) de l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas en protesta, segons asseguren, per la impossibilitat d'arreglar "una situació laboral insostenible que afecta directament la seguretat de les operacions aeroportuàries".
Les "extenuants jornades" a causa de la pluriocupació i una alta rotació de la plantilla (on el 60% del personal té menys de sis anys d'experiència) comprometen la concentració necessària en un servei crític per a la seguretat aeroportuària, segons UGT.
La convocatòria d'aturades afectarà el control en els moviments a terra de les aeronaus en les maniobres prèvies a l'enlairament així com les que es realitzen una vegada que l'avió aterra fins a les corresponents terminals.
UGT considera "necessari i urgent" resoldre aquest conflicte laboral per evitar els "greus perjudicis" que es poden ocasionar en el trànsit aeri d'aquest important aeroport espanyol. El sindicat apel·la a la "responsabilitat" de l'empresa que gestiona aquests serveis per evitar els "enormes retards" que es poden produir en aquestes dates i que afectarien els vols directes i escales nacionals i internacionals.
Servei clau
Segons el sindicat, aquest servei aeroportuari "juga un paper crític en les operacions de l'aeroport", ja que s'encarreguen d'ordenar el moviment dels vols en superfície, des de dues de les torres de Barajas, en una àmplia zona que inclou el 70% dels carrers de rodatge de l'aeroport. "Si bé no som controladors aeris, algunes de les nostres funcions són similars, però som serveis completament diferents", expliquen des del sindicat.
UGT explica que la problemàtica sorgeix després de l'adjudicació del servei a la companyia Slyway l'any 2022, "que va oferir un 15% menys que l'empresa anterior i amb un preu de sortida un 30% inferior". Segons el sindicat, "aquesta reducció ha tingut com a resultat la incapacitat de mantenir les condicions laborals anteriors, aprofitant-se de l'absència de subrogació i conveni col·lectiu en un servei essencial d'interès públic".
El sindicat assegura que, des de 2011, el SDP ha experimentat "un deteriorament progressiu" en les condicions laborals i la qualitat el servei sota diverses empreses. Segons expliquen, la gestió actual de Skyway, "amb la seva baixada sobre el preu inicial de la licitació ha intensificat el problema en un context econòmic d'inflació acumulada del 24% des de 2011 mentre els salaris mai no han pujat en consonància i els de les noves incorporacions han caigut més d'un 30%".
"Anem a la vaga també perquè som testimonis de com s'ha anat deteriorant el servei i degradant la seguretat, perquè tenim por de les conseqüències que podria tenir i perquè sembla que a ningú no li importa," adverteixen des del sindicat que qualifica el pla de transició realitzat per Skyway com a "salvatge".
Condicions laborals
UGT lamenta que els treballadors s'hagin d'enfrontar a la pèrdua de dies lliures, a la reducció de descansos, les penalitzacions per baixes mèdiques, la disminució de personal així com la congelació salarial. També denúncia que es veuen obligats a treballar en torns rotatius, nocturns sense dies festius, així com sotmetre's a proves mèdiques i de formació contínua.
Segons l'opinió del sindicat, el principal responsable d'aquesta situació seria el gestor aeroportuari Aena, ja que "licita el servei al millor postor emparat en la protecció de l'erari públic i el lliure mercat".
"Aquesta vaga busca ressaltar la minva inacceptable en la seguretat operativa i la qualitat del servei a Barajas, posant en risc primordialment el passatger," assenyala el sindicat. En un comunicat, exigeix a l'empresa adoptar mesures "urgents" i atendre les propostes de la plantilla "per restaurar els drets laborals mitjançant la negociació del primer conveni sectorial per al servei, que garanteixi estàndards de qualitat conformes amb la importància crítica de les tasques exercides."