Aena espera que aquest any passin per la seva xarxa d'aeroports a Espanya uns 320 milions de passatgers. Una xifra històrica, que supera amb escreix la de l'any passat (309 milions) i que ja és gairebé un 20% més alta que la del 2019, abans de la pandèmia. El president de la companyia, Maurici Lucena, recodaba aquest dijous com ha crescut la demanda després del Covid i reconeixia que els aeroports comencen a estar "ajustats".

Amb l'objectiu de desembussar-los, i ja que s'espera que la demanda sigua a l'alça, Aena va presentar aquest dijous les primeres xifres del pla milmillonario que durà a terme entre el 2027-2031 per ampliar la seva xarxa a Espanya formada per 46 aeroports.

La companyia, on l'Estat té un 50% del capital, no ha donat detall del que destinarà a cada aeroport ja que encara ha de realitzar el procés de consultes a les companyies aèries, és a dir, encara ha d'afinar el pla amb les aerolínies. Però ja ha revelat quant invertirà en el període i quins seran els més beneficiats.

En concret, Aena té previst invertir 12.888 milions d'euros en el quinquenni, tractant-se, per tant, del volum d'inversions aeroportuàries més gran de les últimes dues dècades. Al capdavant hi haurà Madrid, a l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas, el més transitat de la seva xarxa amb 66,12 milions de passatgers el 2024, i 45 milions en el que va de 2025 (fins a l'agost) serà el més beneficiat amb una inversió de 4.000 milions d'euros.

Aena recorda que les actuacions a l'aeroport de Madrid ja van començar fa mesos però entre el 2027-2031 duran a terme les més significatives. A més, aclareix que part d'aquesta inversió es prolongarà al llarg de successius cicles. Entre les actuacions contemplen l'ampliació de T4S i la T4, a més de la instal·lació d'un nou processador de T123 (facturació, control de seguretat i sala de recollida d'equipatges) i la preparació de la infraestructura necessària per a l'arribada de l'alta velocitat i noves línies de metre.

Barcelona-El Prat serà el que s'emporti la segona partida més alta amb una inversió que superarà els 3.000 milions d'euros. L'aeroport català, que entre gener i agost va rebre prop de 39 milions de passatgers, reconfigurarà les terminals T1 i T2 per guanyar mida. Però a més, allargarà 500 metres la tercera pista i crearà una terminal satèl·lit.

Entre les xifres que Aena ha revelat destaca la de l'aeroport de Màlaga. El quart aeroport més transitat de la seva xarxa comptarà amb una inversió de 1.500 milions d'euros.

Després de Màlaga és Alacant el que rebrà una quantia més alta, 1.154 milions d'euros. De fet, l'esdeveniment on Aena va presentar la inversió de gairebé 13.000 milions (juntament amb president del Govern espanyol i el ministre de Transport) va ser en el d'Alacant-Elx Miguel Hernández, que és el cinquè amb més passatgers a Espanya. Entre gener i agost va rebre 13,4 milions, una xifra que supera en més del 9% les de l'any anterior.

Alacant és, juntament amb València, els aeroports que més creixen el 2025. Així, l'aeroport valencià té assignat també una inversió de 400 milions d'euros per a aquest període. Encara que la partida és encara més gran als aeroports de Tenerife, on Aena ha comunicat que invertirà 800 milions d'euros entre els dos aeròdroms.

A Tenerife Sud, on es durà a terme una renovació completa de la terminal, es contempla una inversió de 550 milions d'euros i a Tenerife Nord-Ciutat de La Laguna, on també es renovarà la terminal, d'uns altres 250 milions. Aquests aeroports canaris han estat els setens amb més passatgers aquest any, superant els 9,2 milions.