La demanda de sales VIP als aeroports està disparada. Aena ingressava 79 milions el 2019, abans de la pandèmia, per oferir aquest servei a aerolínies i clients. Però el 2024, els mateixos ingressos havien crescut un 97% i assolien ja els 156,2 milions. Superant fins i tot l'objectiu de la companyia per al 2026, que era de 124 milions. Hi ha diversos factors que han impulsat el seu ús, encara que els més destacables són el preu i les xarxes socials.
Gaudir d'aquest espai no és excessivament car, les de Barcelona o Madrid es poden contractar per menys de 50 euros i permeten gaudir-ne durant 4 hores abans d'un vol, la qual cosa suposa un gran descans per als qui fan escales llargues. El preu és més assequible que en altres ciutats europees com Milà o París, on poden arribar als 80 i 100 euros, respectivament.
També influeix el tipus de turista que està arribant a Espanya. El 2024, es va batre un nou rècord de passatgers aeris internacionals. Van superar els 100 milions d'arribades i van gastar molt més que en anys anteriors. És a dir, cada vegada visiten el país turistes amb més poder adquisitiu que poden fer ús d'aquest servei amb facilitat.
Després està el fenomen xarxes socials. A Instagram o Tiktok s'han popularitzat els influencers que publiciten l'ús de les sales VIP i aquest postureig també impulsa la demanda. D'altra banda, hi ha les entitats bancàries. Revolut i el Santander, per exemple, ofereixen als seus clients més VIP l'ús d'aquestes sales totalment gratis. Així com les aerolínies regalen als passatgers que viatgen a classe prèmium o businness (que cada vegada és més) aquest servei sense cost.
Tot aquest cocktail ha fet les sales VIP dels aeroports espanyols hagin assolit el seu límit, així que Aena ha decidit actuar. La gestora dels aeroports iniciarà obres d'ampliació i renovació en els propers mesos a la Sala VIP Porta d'Alcalá ubicada a la Terminal 2 de Madrid-Barajas. La companyia explica que aquestes obres permetran disposar d'una nova sala VIP ampliada i renovada, a partir de la ja existent, "que resolgui les actuals massificacions que afronta en nombroses ocasions" l'esmentada sala.
Aena vol satisfer la demanda de l'augment d'usuaris, però també millorar la imatge de les sales i per extensió d'Aena. Encara que un dels seus objectius principals, reconeix, és incrementar aquests ingressos comercials. Les obres, això sí, no impediran l'ús de les sales VIP. "Estan plantejades de tal manera que es pugui mantenir la mateixa oberta al públic durant el desenvolupament" d'aquestes obres. A la sala VIP Porta d'Alcalá invertirà 7,2 milions d'euros, però no és l'única obra.
El mes de juny passat Aena també va iniciar els tràmits per augmentar la superfície de sala VIP Plaça Major de la T4 de l'aeroport Madrid-Barajas "per atendre la demanda i prestar un servei adequat". Aquestes obres, de 4,4 milions d'euros, inclouran una guarderia o ludoteca, que estarà annexionada a la sala VIP. En total, l'aforament de la sala passarà d'una capacitat de 108 passatgers a 186 passatgers, és a dir, augmentarà en un més d'un 70%.
Tanmateix, els plans de l'empresa que presideix Maurici Lucena són més ambiciosos, perquè ampliarà i renovar totes les sales VIP que ofereix a Madrid i a més ha anunciat que les duplicarà. Actualment, Barajas ofereix cinc sales que es troben a les terminals T1, T2, T3, T4 i la terminal Satélite. Però Aena preveu arribar a deu sales VIP i triplicar la superfície total, passant dels actuals 5.980 metres quadrats a 11.990.
A Barcelona també té en projecte la construcció de dues noves sales VIP que s'uniran a les quatre actuals: Canudas, Colomer, Pau Casals i Joan Miró. Una de les noves sales estarà la zona d'embarcament de la terminal T1 de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i assolirà els 900 metres quadrats; I una altra arribarà a la terminal T2, també a la zona d'embarcament, i superarà els 960 metres. Quan es posin drets, Aena assolirà les sis sales VIP a la ciutat comtal.
Actualment, Aena té 29 sales VIP repartides a 18 aeròdroms de la seva xarxa en Espanya. Mallorca, A Coruña, Vigo, Màlaga, Menorca, València, Alacant o Sevilla, entre d'altres, també ofereixen aquest servei. Amb les cinc noves de Madrid i les dues de Barcelona, assolirà les 36.