Aena ha trobat un filó en els serveis VIP que ofereix als aeroports. Es tracta del negoci on més han crescut els últims anys (l'empresa factura ara un 51% més que el 2019) i també esperen que sigui el que més creixi durant el període 2024-2026, en què transcorre el seu pla estratègic. En concret, la companyia que presideix Mauri Lucena preveu que, en finalitzar l'esmentat pla, els ingressos hagin crescut més d'un 100%, és a dir, que es dupliquin respecte a l'any anterior a la pandèmia.

En xifres, Aena va ingressar 79 milions pels serveis VIP el 2019, però l'any passat ja es va acostar als 120 milions "pel creixement del nombre de clients i l'increment dels preus mitjans", segons explica en els comptes del 2023, i espera superar els 160 milions el 2026.

"És la línia de negoci que creix més des del 2019, ja suposa el 7% del total dels ingressos comercials. El focus està a atendre la demanda dels clients, que cada cop és més personalitzada, crear noves sales i millorar les que ja tenim," comentava Elena Mayoral, directora general d'aeroports d'Aena, a l'actualització del pla estratègic.

Aena va començar a registrar un augment d'ingressos pels serveis VIP el 2016, quan va iniciar la millora de les instal·lacions, les va dotar de més capacitat i les va modernitzar, però també va augmentar el nombre de sales a explotar. Després de l'aturada de la pandèmia, que va perjudicar totes les xifres turístiques per les restriccions i prohibicions a l'hora de viatjar, la gestora aeroportuària va presentar l'octubre del 2022 el seu nou full de ruta a quatre anys.

I aquí va avançar que centraria part del seu creixement a potenciar els serveis prèmium i les sales VIP, amb l'objectiu d'assolir els 124 milions d'ingressos el 2026. Però dijous passat, quan no ha passat ni un any i mig d'ençà que es va donar a conèixer aquest pla, Aena va haver d'actualitzar-lo, perquè la recuperació post-Covid està sent millor de l'esperada i han tancat un 2023 de rècord, tant pel que fa a passatgers com a beneficis. Ara, doncs, l'escenari base és diferent.

4,5 milions de passatgers ja fan servir les sales VIP

I dins d'aquesta actualització del pla, Aena revisava a l'alça els ingressos de pràcticament totes les seves línies de negoci, incloent-hi també els serveis VIP, per als quals esperaven 124 milions i ara 160 milions, gairebé un 30% més.

A l'informe financer del 2023, Aena posa en relleu que cada vegada hi ha més persones que amenitzen l'espera a l'aeroport gaudint de les sales VIP, que és el negoci amb el qual guanyen més diners dins dels serveis VIP (el 88% del total). L'any passat van passar per aquestes sales 4,5 milions de persones als aeroports espanyols, davant els 3,3 milions del 2019 (un 24% més), i es va assolir un índex de penetració de l'1,67%, un 20% superior al del 2019.

Però, a més a més, gaudir d'aquest servei va ser un 14% més car que aleshores, tal com reconeix Aena als seus comptes. Malgrat l'augment de preus, el nombre de clients que va contractar aquest servei va créixer i la companyia espera que ho continuï fent, principalment perquè cada vegada hi ha més aerolínies i aeroports que ofereixen aquestes sales. Actualment, es pot contractar aquest servei a divuit aeroports gestionats per Aena.

L'empresa destaca que la superfície destinada a aquestes sales VIP ha augmentat un 14% respecte al 2019 per l'obertura d'una nova sala als aeroports de Gran Canària, Fuerteventura, Menorca i Vigo; les ampliacions efectuades a les sales dels aeroports Josep Tarradellas Barcelona-el Prat, Adolfo Suárez Madrid Barajas (sala Plaza Major), Eivissa, Palma i Tenerife Nord; i per la remodelació de la sala de l'Aeroport de València.

Aena obrirà vuit sales noves fins al 2026

La seva estratègia de creixement es basa a obrir vuit sales noves els pròxims tres anys, a remodelar-ne set de ja existents i a introduir nous productes, com sales prèmium, espais temporals de descans, allotjament i treball, com air room o napcabs.

I és que, a més de les sales VIP (pròpies o llogades a les aerolínies) Aena inclou dins d'aquesta línia de negoci els accessos preferents de seguretat (Fast Lane i Fast Track), centres de negocis, habitacions de descans, servei d'assistència i benvinguda (Meet & Assist) i sales de reunions.

Es tracta de serveis que també han crescut aquests últims anys. En concret, els ingressos de l'activitat Fast track/Fast lane han assolit els 12,6 milions d'euros (un 126% més respecte al 2019), ja que el seu preu mitjà també s'ha incrementat un 65% respecte a aquest exercici.

Mentre que els negocis arrendats, on s'inclouen air rooms i les sales d'aerolínies, han registrat 2,8 milions d'euros d'ingressos (un 39% més respecte al 2019).