Amb la campanya de la declaració de la renda de 2025 a punt de finalitzar -aquest dimecres 25 de juny és l'últim dia per presentar-la- molts contribuents, per desconeixement, s'han deixat escapar l'oportunitat d'imputar una desgravació que, no per petita, deixa de ser important: l'arrodoniment solidari que es realitza a alguns comerços.
Cada vegada hi ha més cadenes d'establiments, principalment les destinades a productes de gran consum, que quan paguem amb targeta, al datàfon hi surt un missatge que ens demana si volem destinar uns cèntims a finalitats benèfiques i que la suma es destinarà a les ONG. Aquestes microdonacions, encara que reduïdes, no deixen de contemplar-se en el capítol de deduccions per donatius que Hisenda permet desgravar. Es regeixen per les normes generals que fixen que els primers 250 euros donats poden desgravar-se fins a un 80%; i a partir d'aquesta quantitat, s'aplica el 40%. Si portes almenys tres anys seguits donant a la mateixa entitat per un import igual o superior a 250 euros, aquest percentatge puja al 45%.
Generalment, aquest arrodoniment es fa a través d'una aplicació i en la majoria dels casos darrere hi ha una empresa emergent barcelonina, Worldcoo, que es dedica a fer arribar la recaptació a les diverses organitzacions. El 2024, Worldcoo va recaptar un total de 3.333.785,50 euros, segons ha informat aquest dimarts. No obstant això, únicament se'n van certificar 123.710,91, és a dir, el 3,7% del recaptat, perquè les persones poguessin deduir-li-ho fiscalment. Per què el 96% dels donants no van sol·licitar el seu certificat fiscal, perdent així una oportunitat de recuperar part de la seva aportació?
Worldcoo anima als consumidors de cadenes com Bonpreu, Condis, Caprabo, MediaMarkt o estacions de servei Areas amb les que treballa assíduament, a què demanin el certificat a través de la seva mateixa plataforma. Les entitats socials receptores -un total de 107 en 2024- s'encarreguen d'emetre'ls perquè el contribuent els pugui incloure en la seva declaració, assegura Worldcoo. La recaptació dels quals es destina projectes de Creu Roja, Hospital Sant Joan de Déu, Fundació Institut Guttmann, Submon, Educo, Càritas, ACNUR, Fundació Albert Bosch, Salut Mental Catalunya o l'Associació Espanyola Contra el Càncer, entre altres.
Worldcoo porta des de 2012 connectant a empreses amb causes socials de manera gratuïta i eficient. Després de diversos anys centrats en l'entorn en línia, en 2017 l'empresa va llançar l'Arrodoniment Solidari, el canal de recaptació de fons que permet afegir uns pocs cèntims a la compra i realitzar una donació cada vegada que es paga amb targeta en els comerços físics. Així, des de la seva creació, ha finançat més de 800 projectes, gràcies a les més de 78 milions de donacions, sent salut la categoria que més diners ha recaptat, per exemple, el 2024.