El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat un acomiadament en constatar que l'empresa va vulnerar el dret a la salut del treballador, que va assetjar verbalment i telefònicament, així com per correu electrònic, perquè reprengués les seves funcions malgrat trobar-se de baixa mèdica. En una sentència datada el passat 2 d'abril a què ha tingut accés EFE, la sala social rebutja el recurs presentat per l'empresa Asemsa contra una decisió de setembre de 2024 del jutjat social núm. 1 de Sabadell, que confirma en tots els seus termes.

Després de ser acomiadat, l'empleat, un directiu amb un salari brut anual que entre fix i variable s'acostava als 200.000 euros, va acudir a la justícia, on en primera instància el jutjat de Sabadell li va donar la raó. El jutjat va entendre que l'acomiadament era nul, ja que l'empresa va pressionar l'empleat, en situació de baixa mèdica, perquè continués treballant, atemptant contra el seu dret a la protecció de la salut i la dignitat.

Insults

El treballador, indica la fallada, va patir un "qüestionament continu i injustificat, amb l'objectiu de crear un ambient laboral hostil i humiliant, agreujat per la seva posició de responsabilitat." Això es va prolongar durant més d'un any, incloent-hi faltes de respecte, tracte incorrecte, insults i llenguatge inadequat, situacions "que són intolerables i que cap empleat no ha de suportar".

Tot això ha estat ratificat ara pel TSJ, que destaca que "el màxim exponent" de la vulneració comesa per l'empresa el constitueixen les converses telefòniques mantingudes entre l'empleat i la direcció de l'empresa. Se'n dedueix "sense cap indici de dubte", el menyspreu a la situació de l'actor al comunicar-se amb ell, estant en situació d'incapacitat temporal, privant-lo de la tranquil·litat i repòs necessari per a la recuperació.

Menyspreu i vulneració que s'incrementa en recordar-li que hi havia tasques pendents de les quals havia d'ocupar-se, a més de preguntar-li que "si per tenir una baixa s'anava a desentendre de tot", la qual cosa demostra la seva voluntat que continués prestant serveis des de casa malgrat l'esmentada situació mèdica, de la qual consta la corresponent baixa mèdica.

L'empresa "incideix en aquesta actitud fustigadora" en preguntar-li per l'alta mèdica i manifestar-li que els la donaran quan la demani, "instant-l'hi i indicant-li que la baixa és el seu problema", a més de minimitzar la seva situació en assenyalar que el que li passa a ell "li passa a molta gent".