L’auge del comerç electrònic, la forta competència, la consciència creixent cap a un consum més sostenible i els canvis en les tendències estan provocant transformacions profundes dins la indústria de la moda. Tant és així que són múltiples les firmes del sector que han decidit treure la tisora i començar a retallar llocs de feina. El sector de la moda, que engloba el tèxtil, la confecció, el cuir i el calçat, va tancar el 2024 amb 140.900 treballadors, la qual cosa suposa un descens de pràcticament el 6% en comparació amb l'any anterior. En termes absoluts, el sector va perdre 8.900 llocs de feina, respecte dels 7.700 llocs del 2023. 

Per a aquest 2025, les xifres tampoc donen brots d'esperança. El mes d'abril va tancar amb 127.031 afiliats a la Seguretat Social, la qual cosa suposa 734 empleats menys que el mes anterior. En termes interanuals, la indústria de la moda a Espanya ha perdut 2.301 empleats, amb una caiguda de l’1,8%. L'afiliació conjunta a l'abril en el sector és la més baixa des de principis d'any.

El gener es va registrar una caiguda del 0,2% respecte al desembre anterior. Al febrer hi va haver una lleu recuperació (+0,5%), però al març les xifres van tornar a caure un 0,2%. Tot i que el còmput del quart mes de l'any és negatiu, només en confecció es van destruir llocs de feina. La indústria tèxtil, en canvi, va tancar l'abril amb una mitjana de 45.333 afiliats, amb un increment mensual del 0,3% i de 113 persones més que al març. 

Productivitat, eficiència i rendibilitat

Davant aquest panorama, diverses marques han iniciat processos de reestructuració i retallades de personal com ara Burberry, H&M o Benetton. La firma britànica va anunciar a principis de setmana una sèrie de canvis organitzatius per millorar l'eficiència i reduir les despeses de personal que podrien suposar la retallada d'uns 1.700 llocs de feina a escala mundial. Sota el pretext de sotmetre la marca a un "canvi radical" en la productivitat, la simplificació i la disciplina financera, la companyia preveu retallar el 17% de la plantilla per millorar la col·laboració a l'empresa, incrementar la seva agilitat, impulsar l'eficiència i la rendibilitat.

El cas d’H&M és similar. El gegant suec de la moda, que va aterrar a Espanya amb l’objectiu de competir amb Inditex, també està experimentant canvis significatius. De fet, a principis d’any va anunciar el tancament de 28 botigues al país i l’acomiadament de prop de 500 empleats. La companyia va justificar la necessitat de l’ajustament a Espanya perquè necessita "tenir botigues en les localitzacions adequades i ser competitius". “Avaluem i optimitzem constantment la nostra cartera de botigues per alinear-ho amb la nostra estratègia global, amb la finalitat de complir amb les expectatives dels nostres clients”. 

La més recent ha estat Benetton. La marca de moda italiana es va declarar en fallida a principis d'any i va decidir començar a reduir botigues i producció, més enllà d'acomiadar centenars de treballadors. La idea de la multinacional és tancar més de 400 comerços de les més de 3.500 que tenen arreu del món i dur a terme un ERO per a 138 treballadors a Espanya dels més de 700 que té. Com també Burberry i H&M, Benetton també ha iniciat aquests acomiadaments en el marc d'una estratègia per intentar fer la companyia més eficient i competitiva

"La moda viu un moment complicat"

Per Eduardo Zamácola, president de l'Associació Nacional de Comerç Tèxtil, Complements i Pell (Acotex), cinc anys després de la pandèmia, la moda segueix colpejada i viu un moment complicat. "Aquest sector va demostrar la seva capacitat de reacció i va accelerar el comerç online. Des de llavors, la moda no s'ha recuperat i viu una situació complicada; a banda que el consum de roba ha caigut", explica Zamácola. En declaracions a EFE, l'expert agrega que "el consumidor es va adonar que la vida canvia en uns instants i ara prefereix viure i invertir els seus diners en experiències d'oci que no tant adquirir roba". De fet, es remet a les xifres i assegura que el 2024 no va ser un bon any pel sector i que aquest 2025 "no ha començat amb bon peu", ja que reconeix que les vendes han anat a la baixa.