Els pagaments digitals continuen guanyant terreny a l'efectiu. En l'actual panorama econòmic, l'ús dels diners en efectiu s'ha convertit en una opció significativament minoritària entre els consumidors. PaynoPain, empresa tecnològica espanyola especialitzada en el desenvolupament d'eines de pagaments online, ofereix les dades de la seva recent enquesta Nous hàbits en mètodes de pagament a Espanya 2023 per analitzar com han canviat les costums de compra dels espanyols en un món dels pagaments cada vegada més digitalitzat. L'estudi ha revelat que el cash només suposa l'11,9% de les operacions.

La targeta de crèdit regna sobre la resta de les opcions amb un 57,4%. PaynoPain ha consultat els usuaris sobre la freqüència amb què utilitzen efectiu per fer compres en botigues físiques. Només un 3% l'utilitza sempre, mentre que un 13% el fa servir amb regularitat. Per a un 17,8%, l'efectiu és una opció "de tant en tant". Tanmateix, la realitat és que pensar a utilitzar efectiu és una cosa que rarament creua la ment dels espanyols, almenys per a la majoria, ja que el 54% assenyala que aquesta opció és poc comuna. A més, una mica més de l'11% assegura que mai no recorre a l'efectiu.

Els mètodes més utilitzats

Per la seva part, una quarta part dels espanyols ha dipositat la seva confiança en les carteres digitals (wallets). Avui dia, aquests moneders electrònics concentren el 25,2% de les operacions. Mentrestant, Bizum es posiciona com una opció per al 5,5% de les persones. Amb aquestes dades, PaynoPain exposa quins són els mètodes de pagament més utilitzats pels espanyols en comprar per Internet:

Targeta de crèdit/dèbit: quan es tracta d'adquirir productes o serveis online, 7 de cada deu persones recorren a aquesta opció. L'acceptació de targetes de crèdit per part de plataformes de comerç electrònic i la facilitat amb què es poden gestionar pagaments a la xarxa han contribuït significativament a la seva popularitat. A més, inspira confiança i permet realitzar compres sense dependre de la disponibilitat de l'efectiu.

Apple Pay/Google Pay: el 16,5% dels usuaris prefereix els wallets digitals. Aquests permeten als usuaris abonar els seus pagaments a través del mòbil sense que tinguin la necessitat de portar la targeta a sobre. CHANGEiT és una de les tecnologies wallet que tenen la capacitat de concentrar infinites funcionalitats de pagament, enviaments de diners, aplicació POST i fins i tot programes de fidelització.

Bizum: malgrat assentar-se com una plataforma per a la transferència de diners entre usuaris, la seva presència a l'hora d'abonar pagaments per Internet destaca considerablement menys. Capta l'atenció del 4,5% d'usuaris. Si bé és cert que resulta molt útil referent a les operacions entre particulars, la seva adopció com a mètode de pagament en entorns online no és tan àmplia.

Transferència bancària: la seva presència és testimonial en el panorama dels mètodes de pagament. La seva rellevància ha disminuït considerablement i ni tan sols convenç l'1% de la clientela. Aquest declivi s'atribueix en part a l'evolució tecnològica i l'emergència d'opcions de pagament més àgils i accessibles. "Els usuaris demanden facilitat i comoditat a l'hora de comprar. Però no només als establiments físics, sinó també quan ho fan des de casa seva. Avui dia, és imprescindible estar al corrent dels seus comportaments de compra per oferir uns mètodes que satisfacin aquesta necessitat. I la nostra enquesta ha tornat a demostrar que la targeta de crèdit continua sent l'opció preferida de la majoria", afirma Jordi Nebot, CEO i cofundador de PaynoPain.