"És una nova visió de l'anonimat. Creiem que l'anonimat hauria de ser un lloc divertit però segur per expressar els vostres sentiments i opinions sense vergonya. Els joves no tenen un espai per compartir els seus sentiments sense el judici dels amics o les pressions socials. NGL ofereix aquest espai segur per als adolescents", aquesta és la carta de presentació d'una aplicació enllaçada amb Instagram, però també dona l'opció a Snapchat o X, que causa furor entre els adolescents i la por entre els seus pares i mares. NGL (Not Gonna Lie), que significa 'no mentiré', parteix de la famosa frase que llegim sovint a les històries d'Instagram de 'fes-me una pregunta', i permet enllaçar amb qüestions formulades per perfils totalment anònims on, freqüentment els joves i sobretot menors d'edat, es presten a entrar al joc. Aquesta aplicació va ser llançada el desembre de 2021, però és ara quan està prenent força a casa nostra. NGL té dues radiografies: el seu èxit empresarial, però també el seu impacte sociològic.

El precedent americà

Si ens quedem en l'aspecte sociològic, molts psicòlegs i professors han posat el crit al cel perquè als Estats Units, aquesta app ja ha suposat una nova eina d'assetjament escolar entre els menors d'edat. Per evitar més polèmiques, NGL fa tota una declaració de principis només presentar-se públicament i dona, a través de la intel·ligència artificial (IA), les claus del que, segons ells, és un valor segur: "Per garantir la seguretat dels nostres usuaris, utilitzem la moderació de contingut d'IA de classe mundial. Utilitzem algorismes d'aprenentatge profund i de concordança de patrons de caràcters basats en regles per filtrar el llenguatge nociu i l'assetjament escolar. El nostre algoritme també pot detectar el significat semàntic dels emojis i el nostre rascador web recull exemples específics d'ús contextual d'emojis. Això vol dir que ens mantenim a la moda, entenem el llenguatge i sabem com filtrar els missatges nocius". Tot sembla perfecte, però a la pràctica ha acabat sent una altra realitat.

Estem en la fase brillant d'aquesta aplicació. L'atenció (com les notícies) anima més gent a baixar l'aplicació i experimentar. No hi ha res dolent en experimentar amb aplicacions noves, i fins i tot pot ser divertit. Pots crear espai per expressar la teva veritat. A la vegada, també pot ser molest, ofensiu i vergonyós. Si incloeu un enllaç a la vostra història d'Instagram amb NGL, allà començarà el joc. NGL activa la nostra vulnerabilitat inherent a les opinions dels altres. Tots busquem la validació social i la connexió amb els altres. Però l'anonimat impedeix la connexió real i, per tant, l'únic poder que tenen els missatges anònims és el poder que els doneu. L'anonimat pot fer-te sentir bé amb tu mateix si t'ho prens seriosament. Tanmateix, si els doneu autoritat pel costat positiu, aneu amb compte com interioritzeu el contrari. A més, cal tenir en compte que NGL recull tota la informació possible sobre el mòbil on opera i quin tipus d'ús se li dona. Totes les dades, segons la seva política de privadesa, poden ser compartides amb altres empreses, però no s'especifica quines encara que sí que s'indica que seria amb finalitats publicitàries. També s'afirma que les dades seran retingudes en el temps que prengui a l'aplicació “complir els fins per als quals va ser recopilada”.

Qui et mira?

Els predecessors de NGL, Ask.fm, Yik Yak, Yolo i LMK, han estat criticats per facilitar el ciberassetjament i l'assetjament. Els tres últims s'han tancat. NGL és una de les poques aplicacions socials anònimes que recentment havien desplaçat la seva atenció a Instagram després que Snapchat va reprimir aplicacions d'aquesta naturalesa mitjançant les seves eines de desenvolupament, com a part dels esforços més amplis per reduir el dany als menors. Per utilitzar NGL, els usuaris tocaven un botó de l'aplicació per copiar un URL únic que podrien compartir amb amics i seguidors del web.

També hi ha un botó "Qui ha enviat això" sota cada missatge nou. En fer-hi clic, es diu que els membres Pro podran veure suggeriments sobre qui ha enviat un missatge. S'espera que aquesta funció sigui de pagament i hi ha una selecció de tres nivells de subscripció amb un preu d'1,99 dòlars, 4,99 dòlars o 9,99 dòlars. Tanmateix, la subscripció Pro no revela la persona que ha enviat el missatge. En canvi, proporciona consells poc útils com ara la ubicació de la persona i el model de telèfon. 

Irrupció entre les més descarregades

Apptopia, portal expert en analitzar l'impacte de les aplicacions, calcula que NGL ha tingut 7,3 milions de descàrregues globals. El salt més gran es va produir del 13 al 16 de juny del passat 2022, va trobar Apptopia, que va portar a NGL al primer lloc de les descàrregues de l'App Store dels Estats Units. Durant aquest període, va saltar del lloc 355 al primer. El mercat americà representa el 35% de totes les descàrregues de NGL, que ha generat uns 500.000 dòlars en compres integrades a l'aplicació. El seu poder a Espanya no es troba en l'impacte de descàrregues, de fet no està entre les deu primeres, sinó en el poder ja palpable d'un sector d'edat, l'adolescent, que pot repetir els mateixos errors que anteriorment s'han viscut als Estats Units. De fet, ja acumula 50 milions de descàrregues i durant moltes setmanes s'ha mantingut en l'onzena posició. Espais de descàrrega com Google Play avisen que aquesta app està destinada a majors de 13 anys.