L'exalcalde de Barcelona entre els anys 2006 i 2011, Jordi Hereu, serà el nou ministre d'Indústria. L'actual president de l'operadora Hispasat posa fi a tres anys de lideratge a la companyia de satèl·lits de telecomunicació per assumir una cartera amb tradició socialista, ja que durant els mandats del president José Luis Rodríguez Zapatero van ser ministres d'Indústria José Montilla i Joan Clos, que també va ser alcalde de la capital catalana entre els anys 1997 i 2006. Hereu substituirà el canari Héctor Gómez, que ha exercit el càrrec durant 9 mesos després de substituir a Reyes Maroto, titular d'Indústria entre juny de 2018 i març de 2023, en l'anterior legislatura.

La carrera professional d'Hereu s'ha desenvolupat sobretot a l'Ajuntament de Barcelona. Va començar la seva trajectòria el 1991 a Port 2000 i CILSA, vinculades a la promoció del Port de Barcelona. Després de les eleccions municipals de 1999, Jordi Hereu va ser designat regidor del districte de Les Corts i el 2004 va assumir la regidoria de Seguretat i Mobilitat de l'Ajuntament, a més de ser regidor del districte de Sant Andreu. Durant el seu mandat va treballar per consolidar un model de desplaçaments més sostenibles, eficients i accessibles i va incrementar el nombre de quilòmetres de carril bus de Barcelona.

Tres anys més tard, Hereu es va embarcar en la campanya electoral per a les municipals de 2007 i la seva llista va ser la més votada a Barcelona, aconseguint 14 regidors. Amb el suport d'Iniciativa per Catalunya, Hereu va ser investit alcalde el 16 de juny de 2007. El 2012 va deixar la primera línia política per dedicar-se al sector privat, on va cofundar la plataforma empresarial Fledge Barcelona i va ser membre del consell d'administració d'AENA i del consell assessor d'AGBAR.

Hereu és llicenciat en Administració i Direcció d'Empreses per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Màster en Direcció i Administració d'Empreses per ESADE i des de 1987 és militant del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC).

Reptes d'Hereu al capdavant d'Indústria

El nou ministre d'Indústria s'enfrontarà en aquesta legislatura a reptes nous i pendents que van des de l'aprovació d'una llei que reguli el sector industrial, la gestió dels ajuts públics a empreses estratègiques i la dotació de recursos al sector automobilístic a través del PERTE VEC.

Entre els reptes pendents de la legislatura passada es troba la Llei d'Indústria, un projecte de llei que té com a principal objectiu recuperar la força industrial en l'economia espanyola, de manera que el seu pes al producte interior brut (PIB) abasta el 20%.

El que serà dins de poc exministre del ram, Héctor Gómez, es va comprometre el maig d'aquest any a aprovar-la en Consell de Ministres i enviar-la al Congrés. Però setmanes després, Pedro Sánchez va avançar les eleccions generals, amb la seva conseqüent dissolució de les Corts Generals.

Perte VEC

Un altre dels grans reptes d'aquesta cartera passa per l'electrificació del vehicle elèctric i més concretament amb el PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC). La iniciativa es va iniciar amb un paquet de 2.975 milions d'euros procedents dels fons europeus, dels quals 1.425 milions es transferirien en forma de préstec i 1.550 milions en forma de subvencions.

Tanmateix, els ritmes d'execució no van ser els previstos per l'Executiu, de manera que en la seva primera convocatòria va adjudicar uns 800 milions dels 2.975 pressupostats, a penes un 30% del pressupost total. Això sí, en aquesta convocatòria sí que es van incloure deu projectes tractors en l'àmbit automobilístic, entre ells la gigafactoria de bateries de Volkswagen a Sagunt (València).