En un temps on la innovació tecnològica va a una velocitat de vertigen, deixant enrere a qui no pot o no vol seguir el ritme, neix una solució tan senzilla com brillant. Les xarxes socials s'han fet ressò d'una escena que n'és la millor publicitat: una anciana, amb el rostre il·luminat per un somriure, sosté amb cura una petita impressora portàtil de la qual van sortint, com per art de màgia, els missatges i les fotos que la seva família li envia. Després de llegir cada un, respon amb una alegria contagiosa: "Molt bé!". Aquesta imatge, viralitzada des del compte d'Instagram d'Heralto, no és només un vídeo entranyable; és la constatació que la tecnologia pot i ha de tenir un cor humà.

Aquest invent, batejat com Heralto, es presenta com la resposta a un problema creixent en la nostra societat: la bretxa digital que aïlla les persones grans. El seu funcionament és deliberadament senzill, dissenyat per eliminar qualsevol barrera. Els familiars escriuen missatges o comparteixen fotografies en un grup de Telegram. La impressora Heralto, connectada a aquest canal, rep la informació i la imprimeix instantàniament en paper tèrmic, similar al dels tiquets de compra. El resultat és un missatge tangible, que l'usuari pot llegir, guardar o fins i tot col·leccionar sense haver de tocar un sol botó.

El fenomen Heralto traspassa la curiositat tecnològica per obrir un debat necessari sobre la inclusió digital. Amb una població cada vegada més envellida, el rebuig o la incapacitat per adaptar-se a dispositius complexos com els smartphones es converteix en un factor de risc d'exclusió social. Moltes persones majors es troben desconnectades de la vida diària dels seus éssers estimats, incapaces de veure les fotos dels nets o de rebre un missatge d'ànim en temps real. Heralto no pretén que els majors aprenguin a utilitzar un mòbil; porta el mòbil a ells en un format que els és familiar i accessible: el paper. Aquest acte aparentment simple té un profund impacte psicològic.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Heralto (@heralto_oficial)



Retorna la sensació de pertinença i proximitat, evoca l'emoció de rebre una carta, però amb la velocitat i la immediatesa del segle XXI. És una eina que redueix la soledat no desitjada i enforteix els llaços familiars, recordant-nos que l'objectiu últim de la tecnologia ha de ser connectar persones, no substituir-les. El repte ara és determinar si solucions com aquesta, que simplifiquen la tecnologia sense infantilitzar l'usuari, són el camí a seguir per a una veritable inclusió digital que respecti les necessitats i els temps de tots els segments de la societat. Heralto és, sense dubte, un pas potent en la direcció correcta.

Segons l'Institut d'Estadística de Catalunya, el 85,2% de les llars catalanes tenen accés a internet. El creixement més significatiu en termes d'ús s'ha donat precisament en el grup de població de 65 a 74 anys. Un 88% de les persones d'entre 65 i 74 anys utilitza internet diàriament o setmanalment. Aquesta xifra, que fa uns anys semblaria impensable, reflecteix un canvi profund.

En el tram d'edat de 75 a 79 anys, la penetració també creix de forma sostinguda, superant ja el 70%. Pel que fa a la possessió del dispositiu, més del 85% dels catalans i catalanes d'aquestes edats tenen un telèfon mòbil intel·ligent i el fan servir principalment per a aplicacions de missatgeria com WhatsApp, per fer i rebre trucades de vídeo i per consultar informació.