El grup immobiliari i de logística Goodman ha acordat el projecte final que donarà viabilitat per a la instal·lació del D-Hub d'electromobilitat, impulsat per les empreses catalanes QEV Technologies i BTech, als antics terrenys de Nissan, en Zona Franca. L'acord estableix els requisits necessaris perquè la remodelació i distribució dels 500.000 metres quadrats puguin acollir l'activitat industrial i l'operativa logística que vol promocionar el grup australià Goodman.

El Consorci de la Zona Franca de Barcelona tancarà l'adjudicació de l'explotació dels terrenys que són de la seva propietat, amb tota probabilitat, aquesta setmana i algunes fonts vinculades a les negociacions apunten a aquest dimecres, segons ha pogut saber ON ECONOMIA. Així es desbloquejarà un procés que es va iniciar fa mesos, dins del pla de reindustrialització de Nissan, que preveu la recuperació de l'activitat industrial amb nous projectes vinculats a la fabricació de vehicles elèctrics.

Els serrells que encara quedaven pendents s'han resolt en una reunió preliminar que ha tingut lloc en les últimes hores amb la participació de totes les parts implicades en el procés de reindustrialització i en la qual ha pesat el paper i la pressió dels sindicats que fien als nous projectes industrials la reincorporació al mercat de treball de la majoria dels 1.400 empleats de Nissan, la prestació d'atur del col·lectiu s'extingirà el mes de desembre de 2023. A aquesta reunió també han assistit els màxims responsables del Departament d'Empresa i Treball. Després de l'acord, durant els dies vinents, es procedirà a la firma dels corresponents contractes entre totes les parts per a, finalment, procedir a l'anunci oficial per part de la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme del Govern, Reyes Maroto, en un acte previst inicialment per al 28 de febrer.

L'acord que han subscrit el D-Hub d'electromobilitat i l'operador Goodman respectarà les prioritats establertes en el concurs d'adjudicació, de manera que la prioritat serà l'espai destinat a l'activitat industrial, segons fonts coneixedores del pacte ultimat aquest dimarts. Va ser el desembre de 2021 quan la immobiliària australiana va revelar públicament el seu interès per reconvertir l'antiga fàbrica de Nissan i gestionar els terrenys per aixecar també una plataforma logística i ha estat justament la coordinació entre els interessos productius i els logístics la raó del retard, segons va avançar recentment La Tribuna de la Automoción.

L'enginyeria especialitzada amb electromobilitat QEV utilitzarà les instal·lacions de la Zona Franca per produir la marca de vehicles comercials elèctrics Zeroid, composta per una gamma de cinc models de furgonetes elèctriques destinats a empreses de repartiment d'última milla i, també, un autobús urbà. El seu soci industrial, Barcelona Technical Center (Btech) s'encarregarà de rellançar la marca Ebre, inicialment amb la fabricació d'un model elèctric de pick up. En concret, Zeroid preveia assolir els 60.000 vehicles anuals en tres anys, mentre que l'enginyeria Btech afegiria uns 40.000 vehicles restants.

En l'actualitat, una part de la superfície l'ha ocupat la marca de motocicletes elèctriques Silence per desenvolupar i produir el seu primer cotxe elèctric a la nau Powetrain de Nissan, que ha estat recondicionada per a tal efecte. La companyia participada per Acciona preveu estar totalment operativa a la Zona Franca a partir de setembre d'aquest any.

Per la seva part, Goodman durà a terme una inversió d'entorn de 500 milions d'euros per remodelar el complex fabril que el grup japonès Nissan va abandonar el desembre de 2021, després de 40 anys al capdavant de la marca a Espanya. L'operador proposa el desenvolupament d'instal·lacions per a logística i distribució urbana, indústria, espais flexibles i centres de dades que reforçaran la posició de Barcelona com a ciutat de referència en l'àmbit de la indústria 4.0, i la creació de 3.000 llocs de treball, entre directes i indirectes. El disseny i l'execució, segons va manifestar en el seu moment el gerent de Goodman a Espanya, Ignacio García, té en compte les necessitats de totes les parts interessades actuals i futures, i el seu desenvolupament s'ajustarà als més alts requisits de l'edificació i rehabilitació sostenible.