La decisió sobre l'adjudicació dels terrenys que ocupava Nissan a la Zona Franca s'ha ajornat fins a finals d'any. Segons ha informat l'Agència Catalana de Notícies (ACN), això és el que ha decidit aquest dimecres la comissió per a la reindustrialització, formada per administracions, sindicats i empreses interessades, o sigui el hub de descarbonització D-Hub i el seu soci logístic, Goodman.  

El moviment ha arribat l'endemà que dimarts el D-Hub, principal candidat a la reindustrialització, aconseguís els avals per valor de 48 milions d'euros, o sigui, el 60% de les garanties que havia d'aportar d'inici segons els ajuts concedits al PERTE del vehicle elèctric. D-Hub, liderat per QEV i Btech, assegura que les seves principals iniciatives o "projectes tractors" del pla de reactivació podran tirar endavant amb aquestes garanties. Ara bé, la falta dels avals endarrereix el procés. Això, a la pràctica, significa que el projecte pot comptar amb 65 milions d'euros d'ajudes europees dels 107 que concedeix el Govern espanyol. 

El hub ha passat mesos negociant amb els bancs per tal d'obtenir els avals, però alguns d'ells, com Bankinter i BBVA, no han confiat finalment en el projecte. Sí que ho han fet Caixabank, que aporta 5 milions d'euros, Sabadell (1,5), que s'han sumat a Andbank (32 milions), Abanca (4 milions) i l'Institut Català de Finances, a través d'Avalis (4 milions d'euros). 

La licitació va començar el 3 de juny amb la intenció de resoldre la qüestió a l'estiu, però la manca de candidatures fermes i la dificultat de D-Hub per obtenir els avals ho ha anat ajornant successivament. L'any 2021 es va tancar el concurs per als terrenys de Nissan, que preveu un arrendament de cinquanta anys i que l'adjudicatari inverteixi almenys 100 milions d'euros. Els terrenys es divideixen en cinc àrees, de les quals dues ja estan adjudicades al fabricant de motos elèctriques Silence i a Nissan Motor Ibérica, que manté el centre tècnic d'automoció amb activitats d'investigació i desenvolupament. 

L'únic projecte presentat per tal de reactivar l'antiga planta de Nissan en la seva parcel·la de la Zona Franca és el del hub d'electromobilitat, format per un grup de més de deu empreses liderat per les catalanes QEV i Btech. Volen fabricar vehicles dissenyats per al transport de mercaderies i d'última milla als terrenys de Zona Franca. 

La resta d'empreses són Hub Tech Factory, Biofreshtec, EPL Engineering, Grupo Trade Medioambiente, LGAI Technological Center, Limpieza Nervion, Lunagua, Millor Energy Solutions, Nuevas Técnicas de Automoción Industrial, Power Electronics España, Relats, S2 Grupo de Innovación en Procesos Organizativos, Tradia Telecom, Wall Box Chargers y Zeleros Global. 

Crítiques al Govern espanyol

Mentre el procés per reindustrialitzar Nissan s’allarga, el Govern ha mostrat la seva "frustració" per un altre element vinculat a aquest procés, les adjudicacions del PERTE del cotxe elèctric. Segons ha lamentat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, el procés de repartiment de recursos europeus no ha funcionat correctament.

"El fet que només s'hagi executat el 30% dels fons disponibles ja explica les dificultats que s'han viscut i com s'ha conduït aquest procés", ha explicat en un acte des de Sant Joan Despí. Tal i com ha retret al Govern espanyol, "no pot ser" que no s'hagin distribuït el 70% dels fons disponibles per impulsar la mobilitat elèctrica, precisament un dels vectors de la reindustrialització de Nissan. Tanmateix, ha avisat que el sector de l'automòbil i les administracions no es poden "permetre el luxe" que no s'executin aquests recursos.

"Traslladem al ministeri que no es poden repetir els errors d'aquest procés, s'ha de fer d'una altra manera", ha avisat després d'anunciar un acord amb l'empresa Ray Electrics Motors. Així mateix, ha reclamat a l'Estat que la Generalitat pugui participar "sempre" en els plans de reindustrialització i distribució de fons. "Tenim un coneixement més capil·lar del teixit empresarial del país", ha argumentat.