Encara que sembli paradoxal, les polítiques de Joe Biden han permès a l'unicorn català Wallbox esquivar els aranzels de Donald Trump als Estats Units. El 2022, va obrir a Arlington una fàbrica local, la seva primera als Estats Units, al caliu de l'IRA, Inflation Reduction Act, un ambiciós pla de 500.000 milions d'euros en ajuts i subvencions per a totes les inversions que fomentin la transició energètica, com és el cas de l'empresa de carregadors de cotxes amb seu a la Zona Franca. Aquesta fàbrica li ha permès disparar un 148% la facturació a Amèrica del Nord en el primer trimestre de 2025.

Els Estats Units i el Canadà són el segon mercat de l'empresa catalana, amb una facturació d'11,4 milions allà en el primer trimestre, pel 68% d'Europa, on ha tancat el trimestre amb 25,5 milions d'euros de negoci. La resta de mercats, Llatinoamèrica i Àsia, sumen un 2% amb 780.000 euros en vendes. En total, ha facturat 37,6 milions d'euros, en línia amb les previsions de finals de l'any passat, i ha aconseguit reduir les seves pèrdues un 39,5% fins als 18,14 milions, de manera que no ha assolit la rendibilitat.

En la trucada a inversors d'aquesta setmana, el CEO de l'empresa, Enric Asunción, ha explicat que han estat "capaços de respondre bé a causa de l'empremta flexible i la producció en diferents llocs, així com la compra a proveïdors de diferents llocs del món". A Arlington, Texas, on té la seva fàbrica, ha assolit els 100.000 carregadors produïts. Ara bé, Wallbox té també una fàbrica a Suzhou, Xina, des d'on sí que podria patir els efectes dels aranzels d'altres països.

En la seva comunicació de resultats, l'empresa diu ser "més a prop del break-even" i celebra haver assolit el millor ebitda des que és empresa cotitzada, amb 7,8 milions negatius. Les seves previsions per al segon trimestre són facturar entre 37 i 39 milions d'euros i un ebitda negatiu d'entre 5 i 8 milions. Va tancar el 2024 amb 163,9 milions en ingressos, 131 milions en pèrdues i un ebitda negatiu de 58,8 milions.

Asunción ha repassat també l'evolució de les vendes de cotxes elèctrics als diferents mercats, un mercat "volàtil i molt dependent de variables macroeconòmiques" que ha millorat a Europa per la caiguda de preus dels cotxes i les millores dels ajuts als compradors.

"El mercat de la mobilitat elèctrica va mostrar un creixement prometedor en aquest primer trimestre de 2025, un senyal clar de recuperació per al sector", ha explicat Asunción. "Encara que mantenim una visió prudent per a la resta de l'any davant de la incertesa econòmica, el nostre enfocament no canvia: oferir solucions de càrrega de primer nivell que ens permetin continuar creixent amb clients actuals i nous, sempre amb una disciplina de costos estricta." L'"estalvi", han destacat, és important per al seu negoci.

L'empresa manté un rumb a la baixa a la borsa de Nova York, on cotitza, i ha caigut un 44% des de començament d'any i un 97% des del seu preu màxim, registrat el 2021. Actualment, l'acció val 0,37 dòlars i l'empresa té una capitalització de 95 milions.