Després de l'acord del Consell d'Administració de RTVE de retirar la participació d'Espanya en la pròxima edició de Eurovisió si Israel continua al festival de música, és indicat repassar què suposa en termes econòmics. També recordem que, en l'edició de 2024, els espectadors espanyols van votar amb la màxima puntuació, 12 punts, a la candidata hebrea, Eden Golan; mentre que el jurat professional va atorgar els seus vots a l'artista Nemo Mettler, de Suïssa.

Amb referència al possible impacte econòmic si es retira del festival, cal valorar algunes conseqüències indirectes, per la pèrdua de la publicitat que contracten les empreses interessades a promocionar-se durant la retransmissió del festival que, el 2024, va ser seguida per un total de 4.886.000 espectadors i va registrar una quota de pantalla mitjana del 41,8%.

RTVE també recapta diners amb l'actual sistema de votacions, el tradicional televot. En l'última edició, l'organisme va publicar -a través del seu canal de transparència i a petició del medi especialitzat al festival ESC Plus- que la recaptació va ser d'entre 196.151,96 euros i 204.018,61 amb els vots emesos a través de la plataforma en línia, d'SMS o de trucades.

No obstant això, no oblidem que concursar en Eurovisió porta unes despeses a la corporació pública, en concepte de drets de retransmissió, a pagar la Unió Europea de Radiodifusió (UER), que s'encarrega d'organitzar el festival. Per aquest concepte, en els últims anys, RTVE ha abonat una mitjana de 300.000 euros; però els pressupostos anuals s'han situat entre 500.000 i 700.000 euros, segons les edicions, acollint-se a les dades publicades al portal de transparència de RTVE.

La retirada d'Espanya implicaria no només el cessament de la seva aportació econòmica a l'UER, sinó també la pèrdua dels drets d'emissió, el que deixaria a l'audiència espanyola sense accés directe al certamen. Es tractaria d'un buit inèdit des de 1961, any en què Espanya va debutar en el concurs.

Espanya és un dels anomenats Big Five. Són els cinc països -Espanya, Regne Unit, França, Itàlia i Alemanya- que més contribueixen al Festival i són els cinc que sempre tenen passi directe a la final. A més, Espanya era fins ara junt Regne Unit i Suècia u dels tres països que mai no ha fallat a la cita d'Eurovisió, ha destacat RTVE. Malgrat això, és el primer dels cinc en qüestionar la seva participació davant de l'escalada del conflicte entre Israel i el poble palestí.

Hi haurà celebració del Benidorm Fest

El consell d'administració de RTVE també ha aclarit que la seva decisió "no altera els plans respecte a la celebració del Benidorm Fest, un festival amb identitat pròpia, totalment consolidat i que l'any vinent [2025] celebra la seva cinquena edició". El Benidorm Fest ha servit fins ara per elegir el representant d'Espanya en Eurovisió.

El gener de 2025, l'alcalde de Benidorm, Toni Pérez, va explicar durant la Fira Internacional de Turisme (Fitur), que Benidorm Fest havia deixat un impacte econòmic a la ciutat 2,5 milions d'euros, amb un creixement de més del 65% respecte a la primera edició. Aquest impacte directe a Benidorm procedeix de "la demanda, és a dir del públic que ha anat a l'esdeveniment principal i altres actuacions paral·leles com pugui ser l'Euroclub que organitza l'Ajuntament o el 'Tapa Fest'", segons l'informe que l'ajuntament va encarregar a la Càtedra d'Estudi Turístics 'Pedro Zaragoza'. A més, va generar més de 14 milions d'euros d'impacte indirecte, amb ocupació hotelera superior al 90%, ja que fomenta el turisme d'hivern a la ciutat.

La patronal hotelera local, Hosbec defensa que la feina a favor de la desestacionalització del turisme que suposa el festival en la temporada baixa a Benidorm, una ciutat que compta amb una oferta hotelera activa de més de 29.000 places hoteleres.

Els experts en màrqueting cultural, consultats per Europa Press, asseguren que estar presents en Eurovisió és com tenir un aparador turístic obert a 160 milions de persones a tot el món. Per tant, l'absència podria afectar tant el país com a destí com la seva indústria musical.

Retransmissió del Festival de Eurovisió a l'Hotel Palace de Barcelona.
Retransmissió del Festival de Eurovisió a l'Hotel Palace de Barcelona.

Moguda i fans

A més, en cada celebració d'Eurovisió, per atreure els fans del festival, els hotels, bars, restaurants i espais culturals d'infinitat de ciutats espanyoles aprofiten l'empenta del festival amb festes temàtiques, retransmissions i activitats paral·leles com la seva retransmissió en sales de cinema.

Més enllà de l'econòmic, l'absència del país en un festival seguit a més de 40 països significaria un retrocés en l'estratègia de projecció cultural i turística d'Espanya. Altres països com Portugal o Itàlia han utilitzat el festival per reforçar la seva identitat cultural i atreure visitants, especialment joves europeus.

Els experts consultats per Europa Press assenyalen que, en un context de recuperació del turisme després de la pandèmia, "renunciar a una plataforma d'aquest abast és fer un pas enrere en competitivitat".