El cost d'aplicar la normativa Euro 7 per als fabricants de cotxes podria assolir els 35.000 milions d'euros. Així ho ha assegurat el conseller delegat de Renault i president de l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA), Luca de Meo, aquest dimarts en la seva intervenció durant una audiència pública a Brussel·les organitzada pel grup dels Conservadors i Reformistes Europeus (ECR).

D'aquesta manera, De Meo assegura que el cost per a la indústria automobilística europea d'adaptar-se a la proposta actual de la normativa Euro 7, més exigent en matèria d'emissions per a automòbils, se situa en una forquilla d'entre 20.000 i 35.000 milions d'euros. El president d'ACEA ha indicat que aquests costos addicionals corresponen als sistemes i proves d'homologació per adaptar els vehicles a la proposta actual de la normativa, que encara està en discussió.

El missatge de l'executiu se suma a les crítiques de la normativa que han arribat des del sector automobilístic en les últimes setmanes. De fet, la patronal espanyola Anfac va alertar del possible tancament de fàbriques si Euro 7 segueix endavant. També Skoda va avisar que haurà d'acomiadar 3.000 treballadors amb l'activació de la nova legislació de la Unió Europea. És per això que, recentment, el Govern espanyol es va reunir amb Anfac, Sernauto i Aedive per tractar aquest conflicte i es va comprometre a adoptar una solució "òptima i realista".

No suposa un "valor afegit" i encarirà el preu dels cotxes

Segons l'opinió de De Meo, tal com està plantejada actualment, la normativa Euro 7, que s'espera que entri en vigor el juliol de 2025 per a turismes i furgonetes i el juliol de 2027 per a vehicles pesats, no suposa un "valor afegit" i, com han defensat ja en diverses ocasions ACEA i altres organitzacions del sector, la seva aportació a la reducció de les emissions contaminants a Europa són, al seu judici, "residuals".

D'aquesta manera, Luca de Meo ha insistit que les inversions necessàries per adaptar-se a la nova normativa es trauran dels esforços dels fabricants en la tecnologia elèctrica, que és la gran aposta en matèria de descarbonització per part del sector. En aquest context, fa temps que la indústria automobilística europea adverteix que la proposta actual de la normativa Euro 7 suposa una amenaça per al sector i fins i tot han assenyalat que pot derivar en el tancament de fàbriques, amb la conseqüent pèrdua d'ocupació.

Així, el sector argumenta també que l'aplicació de la versió actual de la normativa suposarà un increment d'al voltant de 2.000 euros en el preu dels cotxes nous amb motors de combustió, una situació que l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) considera que pot ser més lesiva per a Espanya que per a altres països fabricants de l'entorn.

Això es deu que, segons argumenten, les plantes nacionals estan especialitzades en models petits i mitjans, la demanda dels quals és més sensible al preu. Així mateix, ACEA considera que aquest encariment dels cotxes nous faria que "moltes persones" es vegin "obligades" a estendre la vida útil dels mateixos, "amb un efecte contraproduent per al medi ambient".

L'Executiu vol aprofitar la presidència espanyola de la UE

"Europa i la seva indústria automobilística es troben en un punt d'inflexió. Els desafiaments són enormes, igual com la pressió sobre el sector de l'automoció", ha defensat el conseller delegat de Renault i president d'ACEA en la seva intervenció en Brussel·les. "A mesura que disminueixen els incentius a la compra de vehicles de zero emissions a la Unió Europea (UE), notem un suport massiu per part dels nostres competidors a la Xina i els Estats Units. Tot això està succeint en un context en el qual la competitivitat europea en general s'està erosionant", ha afegit.

En el marc de les reticències per part la indústria automobilística europea a la proposta actual de la normativa Euro 7, el president del Govern, Pedro Sánchez, es va comprometre la setmana passada amb el sector de l'automoció nacional a treballar durant la presidència espanyola de la UE (en el segon semestre d'aquest any) en una solució "òptima i realista" que "faci compatible les inversions per a la transició cap al vehicle de zero emissions amb els límits a les emissions contaminants".

En aquest sentit, des d'ACEA consideren que l'"eina més poderosa" per reduir les emissions contaminants dels vehicles a Europa és la renovació del parc automobilístic, que a Espanya té una edat mitjana de gairebé 14 anys, dos més que a la UE. "El nostre missatge als responsables polítics de la UE és que és possible millorar la qualitat de l'aire, reduir l'impacte climàtic i mantenir la competitivitat, tot alhora. Estem a punt per treballar junts per trobar els millors camins per aconseguir aquests objectius", ha subratllat ACEA en un comunicat.