El president del Govern d'Espanya, Pedro Sánchez, s'ha compromès amb el sector automobilístic a treballar per fer més "òptima i realista" la normativa Euro 7. Treball que desenvoluparà durant la presidència espanyola de la Unió Europea (en el segon semestre de l'any). L'objectiu marcat és fer compatible "les inversions per a la transició cap al vehicle de zero emissions amb els límits a les emissions contaminants", segons han destacat des de Moncloa.

La proposta actual de la normativa Euro 7, més restrictiva en matèria d'emissions contaminants per als automòbils a la Unió Europea, ha rebut una forta contestació per part del sector, que considera que fins i tot pot portar al tancament de fàbriques i la conseqüent pèrdua d'ocupació, tal com va denunciar l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) recentment.

D'aquesta manera, Sánchez també ha traslladat els representants de la indústria automobilística espanyola presents en la trobada que el Govern treballarà en la identificació de "noves mesures que accelerin l'electrificació del sector". En aquest context, Sánchez ha detallat que el Ministeri de Transports, Urbanisme i Mobilitat Urbana publicarà "ben aviat" una nova normativa que agilitarà la instal·lació de punts de recàrrega a la xarxa de carreteres de l'Estat.

També ha avançat un reforç del programa d'incentius a la compra de vehicles elèctrics i d'instal·lació de punts de recàrrega, el denominat Moves III, en ampliar la possibilitat d'electrificar les flotes empresarials fins als 250 cotxes i permetre que els vehicles seminous puguin ser subvencionats, "incrementant així l'oferta al mercat", ha destacat el Govern en un comunicat.

Entrarà en funcionament el geoportal per localitzar punts de càrrega

A més, s'impulsarà la digitalització dels tràmits en aquelles comunitats autònomes que encara no en disposin i abans que conclogui maig entrarà en funcionament el geoportal amb què els usuaris podran localitzar els punts de recàrrega i el seu estat a tot Espanya. Altres de les qüestions que s'ha traslladat a la indústria automobilística és el compromís de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a publicar una nova circular d'accés i connexió a la xarxa "per facilitar la tramitació dels punts de recàrrega".

Per la seva part, la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) ha acordat també informar i formar els tècnics municipals per facilitar la tramitació dels punts de recàrrega als ajuntaments, "fomentant la utilització de les declaracions responsables, un dels colls d'ampolla identificats en el grup de treball per al Desplegament d'Infraestructura de Vehicle Elèctric (Gtirve)".

Sánchez ha remarcat el "caràcter estratègic de l'automoció i la seva electrificació" i ha defensat que l'actitud de l'Executiu en aquest sentit ha quedat plasmada amb el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC), "que va ser el primer en aprovar-se", o els "plans Moves".

En la trobada han participat la vicepresidenta tercera del Govern i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, el Secretari General d'Indústria Francisco Blanco, i el Secretari General d'Assumptes Econòmics, Manuel de la Rocha, així com els presidents d'Anfac, Wayne Griffiths; de Sernauto, Francisco J. Riberas; i d'Aedive, Adriano Mones.