Les empreses catalanes han captat 766 milions d'euros de les convocatòries de lliure concurrència dels fons Next Generation, xifra que suposa el 21% del total l'Estat, segons un estudi d'Acció, informa l'Agència Catalana de Notícies. Si es té en compte el nombre d'empreses, les beneficiàries han estat 618, un 24% del total d'empreses que l'han rebut a tot l'estat. El conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha destacat que aquestes dades superen els objectius que s'havia plantejat la Generalitat, ja que, proporcionalment, representen més del 20% que aporta Catalunya al PIB espanyol. Els ajuts s'han repartit per 31 de les 43 comarques catalanes i el 83% han estat per pimes i el 17% per grans empreses, tot i que els recursos s'han repartit en una proporció 45%-55%, respectivament.

L'estudi ha analitzat l'accés del teixit productiu català a les convocatòries de lliure concurrència des que es van activar els ajuts a mitjans del 2021 amb l'objectiu de superar els efectes de la pandèmia transformar el model productiu. Segons ha detallat el director executiu d'Accio, Joan Romero, per elaborar l'estudi s'han revisat resolució per resolució les empreses beneficiàries dels ajuts de convocatòries principalment dels Ministeris d'Indústria Comerç i Turisme; de Transició Ecològica i de Ciència i Tecnologia.

El conseller ha tornat a reivindicar la gestió o "com a mínim" la coparticipació de la Generalitat en els fons Next Generation. Segons ha argumentat, els governs propers són els que millor coneixen la realitat empresarial i del teixit productiu del seu territori. "És el més racional, el més just i el més efectiu", ha afegit Torrent amb relació a la distribució dels fons.

Pel que fa a la distribució sectorial, el 26% dels fons han anat a la indústria, el 16,5% a la salut, el 9,5% en R+D; el 8,4% en Química, energia i recursos; el 8,2% en mobilitat sostenible; el 6,8% en indústries basades en l'experiència; el 5% en disseny i hàbitat, el 4% a l'agroalimentació i el 15,5% en altres sectors, segons l'estudi d'Acció.

Per territoris, la distribució dels recursos es concentra, sobretot, en la primera àrea metropolitana de Barcelona. El 46,8% han estat per a empreses del Barcelonès; el 17,8% del Vallès Occidental, el 10,4% del Baix Llobregat, el 5% del Vallès i el Gironès el 4%. No obstant això, el director executiu d'Acció, Joan Romero, ha remarcat que han arribat a 31 comarques de les 43 que té Catalunya.

"Evidentment, hem de treballar perquè s'estengui, però és rellevant que la capil·laritat també es produeixi en l'àmbit territorial", ha apuntat Romero, que també ha ressaltat el paper l'oficina de suport per accedir als fons Next Generation.

Concretament, s'han assessorat més de 1.500 empreses catalanes i el 22,5% d'elles han obtingut finançament, mentre que d'altres probablement optin a futures convocatòries. L'oficina ha posat en marxa una sèrie de seminaris web i d'alertes personalitzades, que compten amb 5.000 inscrits.