El Consell General del Poder Judicial (CGPJ) se suma a les crítiques del Banc d'Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i Unespa, la patronal de les assegurances, entre altres, per la taxa de 250 euros que les entitats financeres hauran d'assumir per cada reclamació que rebin en la nova Autoritat de Defensa del Client Financer.

El Ple del CGPJ va aprovar per unanimitat l'avantprojecte de Llei de creació de l'Autoritat de Defensa del Client Financer, i va assenyalar que la creació d'un sistema de resolució extrajudicial de litigis entre entitats i clients envaeix l'espai que la Constitució reserva al Poder Judicial.

A més, va recordar que l'avantprojecte es decanta per finançar l'autoritat exclusivament amb fons públics a través d'un ingrés de naturalesa tributària, creant una taxa de referència amb una quantia fixa de 250 euros per reclamació admesa a tràmit.

En relació amb aquesta qüestió, l'informe assenyala que el Govern espanyol opta perquè el servei que presta l'autoritat sigui gratuït per als qui reclamen, la qual cosa, sent un desideràtum d'una directiva europea, no constitueix una obligació; ha decidit també que el finançament sigui públic, la qual cosa tampoc no és una imposició europea; i sent pública, ha volgut que sigui amb la taxa de 250 euros, informa l'agència Efe.

L'informe adverteix, no obstant això, que la taxa es configura "de manera que s'infringeixen els preceptes sobre la naturalesa jurídica, el subjecte passiu d'aquesta classe de tribut i la necessària justificació de la seva quantia, posant en risc algun dels principis que presideixen el nostre sistema tributari."

Així, assenyala que, en semblar una mena d'impost, perquè la seva exigència fos legítima hauria de gravar una capacitat econòmica de les entitats financeres, que no s'entreveu en la circumstància de veure's obligades a participar en un procediment de resolució de controvèrsies que en cap cas no tenen legitimació per instar.

Afegeix que tampoc no és la taxa un tribut amb finalitat fiscal per fer front al cost d'un servei públic, ja que, si així fos, també hauria de ser obligat tributari el client que presenta la reclamació, ja que és qui l'insta i es beneficia de la prestació del servei.

Així mateix diu que "seria igualment necessari adaptar la quantia de la taxa a l'import de la reclamació per tal com no sembla tenir sentit que l'exacció pugui arribar a superar l'import en discussió".

El Govern espanyol vol que la banca i les companyies d'assegurances paguin una taxa de 250 euros per cada reclamació que admetin d'un client, amb aquesta taxa, pagaran el funcionament d'aquesta Autoritat, en la qual treballaran a priori més de 200 persones. Des del ministeri d'Economia, estimen que gestionaran unes 100.000 reclamacions a l'any i que el cost ascendirà a uns 23 milions d'euros. Amb aquesta taxa, a més, permetrà que el sistema de resolució sigui gratuït per al client financer.

L'objectiu de la nova Autoritat és que l'alta litigiositat i l'elevat nombre de reclamacions que es presenten cada any contra aquests dos sectors, però en especial contra la banca, es redueixi. Però les entitats creuen que en ser gratuït, es produirà l'efecte contrari i es dispararan.

Més crítiques a la taxa

Abans que el CGPJ es pronunciés sobre la taxa de 250 euros, ja l'havien criticat els màxims responsables del Banc d'Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors i bona part dels grups parlamentaris, especialment el PP i VOX.

El governador del Banc d'Espanya, Pablo Hernández de Cos, va advocar per requerir el cobrament de la taxa en funció del nombre de reclamacions contràries a una entitat i no merament les tramitades.

Cobrar 250 euros per cada reclamació, va argumentar, pot provocar que qualsevol disputa per un import inferior a aquesta quantitat sigui acceptada per l'entitat amb independència que el seu comportament s'hagi ajustat a la normativa i a les bones pràctiques per no incórrer en una despesa major.

Això, al final, podria generar un increment dels conflictes entre els clients i les entitats financeres, va advertir.

Des del Ministeri d'Assumptes Econòmics es va defensar sempre aquesta taxa, fins que a començaments de març la vicepresidenta Nadia Calviño es va mostrar oberta a negociar-la durant la tramitació parlamentària.

Entre les esmenes presentades al text, el PP proposa de rebaixar de 250 a 100 euros la taxa que haurien de pagar les entitats financeres per cada reclamació d'un client i que se'ls torni la meitat en cas que la resolució sigui favorable al banc.