Donald Trump ha engegat la màquina d'enviar cartes per anunciar nous aranzels a tots els països del planeta. Després de la Unió Europea (UE), de Rússia, dels seus veïns americans, de la Xina i potències industrials asiàtiques, Trump ha anunciat que ara enviarà cartes a 150 països amb economies menors per comunicar-los la imposició d'aranzels que seran entre el 10% i el 15%.

"Enviarem una notificació de pagament a més de 150 països, i en l'esmentada notificació s'indicarà quin serà el tipus aranzelari. Serà el mateix per a tothom", va assenyalar en declaracions la premsa des de la Casa Blanca. Va precisar que aquests països "no són grans i no fan gaires negocis".

Posteriorment, Trump va indicar durant una entrevista a la cadena de televisió Real America's Voice que aquest gravamen "probablement serà del 10% o del 15%, encara no ho hem decidit".

Negociacions amb Europa

Quan se li va preguntar per les negociacions amb la UE, a la qual va amenaçar amb un increment dels aranzels del 30%, Trump va indicar que "podríem arribar a un acord amb Europa" si bé es va mostrar indiferent: "Ja saps, és que em dona igual".

Va afegir que "la UE ha estat brutal, i ara s'estan mostrant molt amables. Volen arribar a un acord, i serà molt diferent de l'acord que hem tingut durant anys".

El superàvit comercial de la UE –diferència favorable per als europeus entre les exportacions als EUA i les importacions procedents d'aquest país– va augmentar un 29,5% el maig de 2025, quan ja es negociaven els aranzels, en comparació amb el mateix mes de l'any anterior, des dels 14.200 milions d'euros fins als 18.400 milions, segons va publicar aquest dimecres Eurostat. En concret, les exportacions de la UE als Estats Units van augmentar un 4,4% (fins als 46.200 milions) i les importacions procedents del país que lidera Trump van baixar un 7,4% (fins als 27.800 milions).

Eurostat també va apuntar que els Estats Units van ser el 2023 el principal consumidor de productes automobilístics de la UE, amb un 20% del valor afegit intern total de la Unió, mentre que la Xina va ser el segon consumidor més gran del sector amb un 16% del total i el Regne Unit va ocupar el tercer lloc amb un 15%. La indústria automobilística de la UE va generar el mateix any 91.600 milions d'euros en valor afegit intern procedents de consumidors no pertanyents al conjunt comunitari, segons va indicar l'oficina d'estadística comunitària Eurostat. Això va suposar un augment del 7% respecte a l'any anterior (85.400 milions d'euros) i del 74% respecte al 2010 (52.700 milions).

En termes globals, el superàvit comercial de la UE amb la resta del món també va augmentar un 47,1% el maig de 2025, en comparació amb el mateix mes de 2024, des dels 8.900 milions d'euros fins als 13.100 milions. Una evolució que s'explica per l'augment de les exportacions en un 0,1% (des dels 216.800 milions d'euros fins als 216.900 milions) i un descens de les importacions del 2% (des dels 207.900 milions fins als 203.800 milions).