El Consell Econòmic i Social (CES) -òrgan consultiu del Govern espanyol en què participen els sindicats, les patronals i altres organitzacions com consumidors, agricultors o pescadors- ha advertit aquest dimecres al Govern que la implantació de la "cita prèvia" per a la majoria dels serveis públics està "provocant inaccessibilitat i insatisfacció creixent en l'àmbit dels serveis públics d'atenció al ciutadà". Tal advertència s'inclou en la Memòria socioeconòmica i laboral 2022 que el CES està obligada a elaborar tots els anys, que diu textualment que alguns dels tràmits "tenen una considerable complexitat, la qual cosa dificulta les relacions de les persones usuàries amb les administracions públiques, "generant llistes d'espera en l'accés a serveis i insatisfacció amb la seva prestació".

A més, Antón Costas, president del CES, ha incidit durant la presentació de la Memòria en la necessitat d'atallar la pobresa infantil, no només per "una qüestió de justícia social" -ha dit- "sinó també per necessitats econòmiques". Costas ha declarat que aquest país no es pot permetre perdre el potencial laboral de tots els nens que, per falta de recursos, no puguin accedir a una formació de qualitat. Un problema que, ha remarcat, juga un paper a mitjà termini, ja que la inversió dels fons Next Generation generarà una profunda transformació del mercat laboral, demandant gent molt qualificada, per a la qual cosa Espanya s'hauria de preparar amb mesures que, segons la seva opinió, han d'abordar també la formació dels nens en risc de pobresa.

Respecte a la "cita prèvia en els serveis socials", la Memòria del CES assenyala que la digitalització està portant grans beneficis als consumidors i usuaris, però també "està generant alguns perjudicis en termes d'accés a serveis, especialment als deixats per les administracions públiques que, sobretot, arran de la pandèmia, han incrementat el nombre de tràmits que impliquen accés digital". En aquest sentit, assenyala que el "sistema d'organització de l'atenció ciutadana mitjançant un servei de cita prèvia accessible sol per via telemàtica i la falta d'intuitivitat / accessibilitat de les plataformes disposades per a l'accés als serveis que requereixen tràmits administratius, afegit a la complexitat d'aquests últims en alguns casos, han provocat inaccessibilitat i insatisfacció creixent en l'àmbit dels serveis públics d'atenció al ciutadà".

Augment de la fractura digital

Encara que l'organisme consultiu del Govern reconeix que l'atenció ciutadana mitjançant un servei de cita prèvia respon a criteris de racionalitat i té una indubtable eficàcia en la gestió dels serveis públics en qualsevol àmbit de gestió, tanmateix, "s'endinsa en l'anomenada fractura digital" afegint vulnerabilitat a alguns segments de població quan l'esmentat sistema només és accessible de forma telemàtica. El CES assenyala que aquest canal d'accés es va ampliar enormement amb la pandèmia amb l'objectiu de mantenir el funcionament dels serveis en condicions de seguretat per a les persones usuàries i treballadores, com recorda el Defensor de Poble al seu Informe el 2022.

A aquesta circumstància, que en molts casos no s'ha revertit una vegada superades les limitacions presencials imposades per la pandèmia, el CES considera que s'ha d'afegir la falta d'intuitividad / accessibilitat de les mateixes plataformes de molts organismes oficials que donen accés als serveis que requereixen tràmits administratius, "alguns dels quals revesteixen una considerable complexitat, que dificulta les relacions de les persones usuàries amb les administracions públiques, generant llistes d'espera en l'accés a serveis i insatisfacció amb la seva prestació".

Les empreses, culpables de la inflació

La Memòria del CES fa una àmplia anàlisi de tot l'esdevingut cada any, en aquest cas de 2022, i en la primera part de 2023 sobre totes aquelles qüestions que es troben dins de l'espectre econòmic, laboral, però igualment social. En la part econòmica, la inflació juga un paper determinant durant l'any passat pels nivells assolits i el seu impacte en les economies dels espanyols. El CES assenyala clarament que els màxims responsables de les pujades de preus són els excedents de les empreses, responsables del 90,7% de l'IPC, mentre que als salaris només se'ls pot imputar el 10,9%. El CES ha calculat que els beneficis de les empreses són ara un 3,1% per sobre del nivell de 2019, mentre que els salaris estan un 2,9% per sota.

Però, conscients de les pèrdues de poder adquisitiu dels treballadors, el president de la Comissió de la Memòria del CES i conseller de l'organisme, Raymond Torres, ha assenyalat que cal ser vigilants perquè els increments salarials que es puguin produir aquest any no generin efectes de segona ronda, la qual cosa implicaria que les empreses, davant de la pujada dels salaris, impulsin nous increments de preus als seus productes. El que generaria més inflació. Per evitar-ho, assenyala com molt positiu l'acord salarial (AENC) assolit per empresaris i sindicats que permeten apujar salaris d'una manera organitzada.