Un dels temes que va sortir en la taula posterior de l'Auto Mobility Trends d'aquesta setmana celebrada a Barcelona, va ser la necessitat de mà d'obra, més enllà de la falta de primeres matèries, que encara la indústria pateix. Així doncs, les mercaderies segueixen arribant a temps, malgrat la darrera crisi al mar Roig que obliga a desviar el trànsit marítim cap a Sud-àfrica, però hi ha un mal endèmic major que afecta el sector a casa nostra mateix.

D'entrada, la falta de mà d'obra qualificada en el sector de la formació professional que diferents patronals, com Foment, Pimec o la mateixa UPM, porten avisant des de fa temps. De l'altra, com l'increment del transport amb especial interès per l'última milla ha generat una nova necessitat: tenir conductors de camions i furgonetes que puguin complir amb les demandes d'un comerç online cada vegada més a l'alça.

Els convenis dels camioners sempre han estat presents en aquesta mena de crisis cícliques. A tall d'exemple, al Regne Unit es va necessitar la injecció d'aquest perfil de treballador procedent dels països de l'est d'Europa perquè l'ofici, a banda de sacrificat, estava mal remunerat. Entrar a fons en els problemes que comporten als països desenvolupats de la UE que no comptin amb xofers acreditats, en poden ser diversos. A Espanya, el govern de Pedro Sánchez acaba de llançar una excepció insòlita: que un conductor amb el carnet de conduir del Marroc no hagi de fer cap mena de tràmit per convalidar que és apte per conduir per les carreteres i autopistes espanyoles.

"No es pot equiparar la formació"

La polèmica acaba de començar. Els conductors consideren que, encara més, empobreixen el seu ofici davant un perfil de treballador que no requerirà els drets pels quals ara estan lluitant. De l'altra, les mateixes autoescoles, les quals acaben de fer pública el seu posicionament a través de la Confederació Nacional d'Autoescoles Espanyoles (CNAE) perquè "no consideren raonable equiparar la formació d'un conductor marroquí amb un espanyol sense fer una formació complementària. I afegeixen: "La flexibilització per al canvi del permís de conduir amb el Marroc no obeeix a la millora experimentada per aquest país en matèria de seguretat viària, sinó a raons purament laborals, per tal de resoldre l'escassetat de conductors professionals que existeix al nostre país".

D'altra banda, la diferència entre la conducció i la tecnologia d'ambdós països té diferències significatives: "Les noves tecnologies i els sistemes d'ajuda a la conducció (ADAS) embarcats als vehicles que es condueixen a Espanya són infinitament més moderns que els utilitzats al Marroc. Cal tenir en compte que al Marroc no només no existeixen les ajudes a la conducció actives ADAS, que eviten accidents gràcies a sistemes com detectors d'angle mort o sistemes de frenada d'emergència, sinó que a més al Marroc actualment el tacògraf ni tan sols és obligatori", alerta la CNAE.

Allau de demandes per convalidar el carnet

En darrer terme, els gestors també qüestionen una mesura com aquesta. Plinio Gómez, membre de la Junta de Govern del Col·legi de Gestors Administratius de Catalunya, així com Ponent de la Comissió de Trànsit, constata aquesta tendència actual de necessitat d'adherir nous conductors fora d'aquí: "Recentment, estem tramitant, i en molts sectors, diferents admissions de carnets de conduir estrangers derivats de quan es té el permís de residència per a un estranger que ve a viure i treballar aquí. A la vegada, el sector de l’automoció requereix també mà d’obra que es busca, precisament, en aquest perfil de persones, i cal gestionar tota la tramitació per poder donar resposta a la demanda de l’empresa i del treballador. I en aquest cas, la demanda també es pot estendre a molts altres sectors". Una demanda, però, que la gestió que se'n faci d'aquesta pot ser clau per entendre si es pot derivar a un conflicte de gran escala.