La Comissió Europea treballa perquè el nou sistema d'entrades i sortides de la Unió Europea a través dels aeroports estigui en marxa el proper 10 de novembre. Es tracta d'un procés automatitzat que pretén millorar la seguretat fronterera registrant electrònicament els moviments de viatgers de tercers països, en lloc de revisar passaports de manera manual. En concret, el nou sistema s'aplicarà a les persones que necessitin un visat d'estança de curta durada i a les de països tercers exempts de l'obligació de visat.

El sistema, aprovat des de 2022, ha anat acumulant retards en la seva posada en marxa, ja que l'últim termini perquè funcionés era el 6 d'octubre d'aquest 2024. Tanmateix, un portaveu comunitari ha confirmat la nova data per introduir aquest sistema d'entrades i sortides (conegut com a SES) a Europa Press. I reitera que Brussel·les és en "estret contacte" amb els Estats membres per ajudar-los que estiguin preparats per posar en marxa aquest sistema.

Aquest sistema, segons la comissària d'Interior, Ylva Johansson, servirà per "saber exactament qui entra en l'Espai Schengen amb un passaport estranger". "Sabrem si la gent es queda massa temps. Servirà per lluitar contra la immigració irregular i dificultarà l'ús de passaports falsos per part de delinqüents, terroristes o espies russos".

Johansson assegura que el nou sistema "serà l'adeu" al segellament de passaports i donarà la benvinguda als controls digitals per a tots els passatgers de fora de la UE. La qual cosa, ha ressaltat, facilitarà els viatges, ja que els controls fronterers seran gradualment cada vegada més ràpids.

Molts aeroports europeus no estan preparats per a aquest canvi, sobretot els més petits de la UE, que encara han d'instal·lar els equips necessaris per al SES, com a escàners d'empremtes dactilars i cambres. L'Associació de Transport Aeri Internacional (IATA), l'organisme mundial del sector aeri, ha demanat una "acció urgent i coordinada" perquè tots els aeroports estiguin preparats a la tardor.