Les perruqueries, barberies i centres d'estètica, més cares que mai. El sector ha advertit que, davant del repunt de la inflació, han d'apujar els preus entorn d'un 10% per poder assumir els efectes de l'escalada de costos i les pujades salarials necessàries per adaptar-se al nou salari mínim interprofessional.

Així ho ha assegurat aquest dilluns a EFE l'Aliança d'Empreses per la Baixada de l'IVA a la Imatge Personal, que insisteix a reclamar també la reducció al 10% d'aquest impost per "alleujar al sector", que des de fa onze anys abona un 21%. Segons el portaveu de l'aliança, José Luis Azañón, el sou dels treballadors del sector hauria d'augmentar entre un 15% i un 20%, aproximadament, perquè puguin adaptar-se al salari mínim interprofessional de cara a la pròxima negociació del conveni col·lectiu.

En aquest sentit, Azañón ha defensat que la perruqueria a Espanya és "barata" i que s'ha de dur a terme una pujada "generalitzada" dels preus, ja que els costos empresarials s'han incrementat un 27,2% en els últims mesos a causa de la inflació.

Encariment dels productes

Tanmateix, el sector només ha augmentat un 3,63% els preus el 2022, segons les últimes dades de l'estudi realitzat entre més de 1.600 socis d'aquesta organització, mentre que Azañón explica que el sector de la imatge hauria d'haver apujat els preus un 18%.

D'aquesta manera, els salons d'estètica, perruqueria i barberia suporten el pes de la inflació per l'encariment dels productes i del cost del lloguer, la despesa mensual del qual ronda els 758 euros, un 7,4% més respecte a l'any anterior. En aquesta línia, el portaveu de l'aliança ha afegit que sense comptar amb els autònoms o propietaris, el nombre de treballadors se situa en només 1,5 empleats per local, tenint en compte que en els anys previs a la pandèmia pel coronavirus eren 2,3 empleats a cada establiment.

De cara a final d'any, la facturació de les empreses del sector caurà un 2,44%, després del descens del 10,07% registrat l'any passat, per la qual cosa és "importantíssim" tenir una tributació conforme al sector per atendre la situació "dramàtica" que viu el sector, conclou el portaveu.

Perruqueria i estètica a Espanya

El volum de negoci dels establiments de perruqueria i estètica a Espanya va tancar el 2022 amb un increment situat entorn de l'11% respecte a 2021, la qual cosa va permetre assolir els 4.500 milions d'euros, per sobre de la xifra de 2019, abans de la pandèmia.

En concret, la facturació total dels establiments de perruqueria i centres d'estètica va registrar el 2021 un fort creixement, en un context de recuperació de l'activitat social i econòmica després de les restriccions sanitàries imposades a l'exercici anterior per la pandèmia.

Les vendes totals del sector el passat exercici es van situar en 4.050 milions d'euros, corresponent el 77% del negoci als salons de perruqueria i el 23% restant als centres d'estètica. D'aquesta manera, les perruqueries van registrar uns ingressos de 3.125 milions d'euros, amb un creixement del 25% respecte a l'exercici anterior, any en què havien caigut un 24%. Per la seva part, els centres d'estètica van experimentar una evolució una mica més positiva en créixer entorn d'un 28%, arribant a assolir una xifra d'ingressos de 925 milions d'euros.