Un de cada 5 conductors -amb decisió de compra- està pensant a adquirir un cotxe en els 12 mesos vinents i, d'ells, un terç es decanten per un model electrificat: en concret, un 22% elegirà un híbrid endollable i un 10% un elèctric cigar. Fins i tot un 4% es planteja alguna altra motorització com els moguts amb pila d'hidrogen, segons es desprèn d'una enquesta realitzada per Sigma dos per a Faconauto, la patronal dels concessionaris. Tanmateix, aquesta elecció està condicionada que existeixi una subvenció pública, perquè el 37,8% dels enquestats rebutjaria la compra d'un electrificat si no hi ha ajuts públics i un altre 42%, només si els ajuts són "clars, accessibles i lliures de traves burocràtiques", una cosa que no succeeix amb l'actual pla Moves d'ajuda al cotxe elèctric que acumula retards de 18 mesos en el pagament i més de mig any fins que es confirma la concessió de l'ajuda.

Un requisit que encaixa amb les prioritats que mostren els espanyols a l'hora de triar cotxe. La primera, per golejada, és el preu, elegida pel 21,6% dels espanyols, un altre 11,3%, anteposa la seguretat i en tercera posició, només el 8,5% anteposa el tipus de motorització. I, en aquest bloc, la consciència mediambiental no és la seva preocupació més gran, sinó l'estalvi en combustible, que prioritza el 34% dels que elegirien un model electrificat, davant un 21% que al·lega "consciència mediambiental". La tercera motivació, esgrimida per un 17% dels enquestats que es decantaria per les motoritzacions menys contaminants, és la "imposició" reguladora d'aquests models en posar cada vegada més impediments als cotxes de combustió. Tanmateix, hi ha una certa contradicció en les respostes, perquè els ajuts no són la principal motivació per optar per un electrificat, tan sols assenyalat pel 6,2%. El que demostra, segons fonts de Faconauto, els que compren un elèctric és perquè té prou capacitat econòmica.

Tipus d'ajuda

Tanmateix, el tipus de suport també importa. Segons l'enquesta de Sigma dos, el 44,5% dels compradors prefereixen els ajuts directes en el moment de la compra, mentre que un 33,1% considera que els incentius fiscals podrien ser l'element decisiu per optar per un vehicle electrificat. Actualment, els ajuts són indirectes, ja que es limiten a una sol·licitud que ha de passar un llarg procés abans de ser acceptat i molt més pagat. El cas dels incentius fiscals, de 3.000 euros, cal esperar a la declaració de l'any següent.

L'estudi apunta que, encara que la sostenibilitat preocupa, no mobilitza per si sola: el 68,1% dels ciutadans descarta ara per ara l'adquisició d'un vehicle elèctric. Entre els frens més citats destaquen el preu (65,8%), l'autonomia (52,5%), la falta d'infraestructura de recàrrega (43,3%) i la inseguretat entorn dels ajuts públics (29%).

Tanmateix, els tres últims aspectes -autonomia, recàrrega i procés del cobrament dels ajuts- no s'ajusten a la realitat si ens atenim que els propietaris que ja han tingut un cotxe electrificat repetirien, menyspreant aquests problemes. Així, tres de cada quatre persones que ja l'han provat en tornaria a comprar un, el que suggereix que "moltes de les reticències es dissipen amb l'ús real del vehicle", assenyalen en la patronal dels concessionaris.

Però en aquells que no han tingut un electrificat, els punts de càrrega no tenen la confiança general dels conductors. L'enquesta Sigma Dos detecta que els conductors perceben que n'hi ha pocs (42% d'acord), són difícils de trobar (47% d'acord), molts no són operatius (40% d'acord) i falta informació clara i unificada (46,2% d'acord).

Ajuts a la combustió

Marta Blázquez, presidenta de Faconauto, ha assenyalat aquest dilluns que la realitat és tossuda i els conductors opten en les tres quartes parts per un cotxe de combustió, malgrat els esforços de les administracions públiques per impulsar els models electrificats. En aquest sentit, consideren encertada la seva estratègia de promoure a les administracions autonòmiques l'aprovació de plans d'achatarramiento per reduir les emissions de CO₂ amb la substitució d'unitats més antigues per altres de noves, encara que siguin de gasolina o dièsel, això sí per sota dels 120 g d'emissió.

Però de moment la via autonòmica està donant èxits limitats. S'ha aprovat a Galícia, La Rioja, el País Basc i Cantàbria, a la ciutat de Madrid, i a la Comunitat Valenciana, encara que en aquest cas per la dana. Per això, Faconauto ha volgut fer un pas més enllà i sol·licitar un Pla Nacional de Renovació del Parc 2025–2027, amb ajuts a totes les motoritzacions per a cotxes nou i amb dotze mesos d'antiguitat.

El pla dels concessionaris contempla una dotació anual de 680 milions d'euros per incentivar la compra de vehicles més eficients i retirar de circulació els més contaminants. Segons els càlculs de Faconauto, aquesta mesura permetria substituir 195.000 vehicles antics a l'any, amb una reducció del 63,6% en emissions per cada unitat renovada i un retorn fiscal d'1,92 euros per cada euro invertit.

De moment, no han tingut l'oportunitat de sol·licitar-ho directament en una reunió al Govern de Pedro Sánchez, que sempre s'ha mostrat contraris a ajuts a la compra d'unitats de combustió. Tanmateix, entenen en la patronal de concessionaris, que bufen nous vents des de Brussel·les, més favorable a ajuts per mantenir la indústria d'automoció que, majoritàriament, fabrica cotxes de combustió. Però sí ja han mantingut contactes amb partits polítics i el Partit Popular ha presentat en les Corts un projecte no de llei en aquesta línia.