L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha alertat que l'autonomia real dels vehicles elèctrics que es pot obtenir a partir del consum homologat i la capacitat útil de la bateria és, de mitjana, un 15% menor que l'anunciada pels fabricants.

La diferència es deu al fet que les marques utilitzen el valor més baix del cicle WLTP, un protocol europeu d'homologació que permet mesurar el consum en condicions ideals (temperatura de 23 °C i sense pèrdues de càrrega), la qual cosa infla de manera artificial la xifra d'autonomia, segons ha informat l'organització aquest divendres en un comunicat.

Encara que la pràctica és legal, l'OCU considera que és "enganyosa"

Per exemple, l'OCU apunta que el Ford Puma elèctric declara 376 quilòmetres (km) d'autonomia, quan el seu càlcul tècnic real se situa entorn dels 328 quilòmetres. Encara que aquesta pràctica és legal, l'entitat considera que resulta enganyosa i genera desconfiança entre els consumidors, la qual cosa pot perjudicar l'adopció del cotxe elèctric.

Per això, demana que les marques publiquin les dades de consum complet del cicle WLTP i que informin de l'autonomia real en autopista, l'entorn més exigent per a aquest tipus de vehicles i el més rellevant per als qui fan viatges llargs.

L'OCU subratlla que continua defensant el cotxe elèctric pel seu baix cost per quilòmetre, menor impacte ambiental i accés sense restriccions a zones de baixes emissions, però explica que per impulsar la seva adopció, és fonamental millorar la xarxa de recàrrega i reformar el sistema d'ajuts del Plan Moves per automatitzar els descomptes en el moment de la compra.