"Ho tornarem a fer". Les paraules de Jordi Cuixart a les acaballes del judici al Procés estan esculpides a l'imaginari col·lectiu de moltíssims catalans i catalanes. Ara bé, no tots són 'indepes'. I tampoc són els únics. L'espanyolisme tampoc les oblida. Per a ells, la determinació del president d'Òmnium Cultural, un pres polític de manual i sobre el que ha caigut una injusta i severa condemna, és com cridar al mal temps, al dimoni o al 'chupacabras', depenent de la sensibilitat de cada individu. Hi ha, també, qui va 'comprar' l'expressió per fer una mena de contraatac matusser, com Cs i el seu 'ho tornarem a frenar', i aquests dies l'hem sentida a l'anunci d'una conegudíssima marca catalana de cava, Codorníu: "Ho tornem a fer".  L'empresa vinícola l'ha feta servir pel seu tradicional espot nadalenc, i ha passat com a moltes de les celebracions familiars d'aquestes dates: Malamenteque cantaria Rosalia.

"No, el nadal no es fa sol. Es fa amb dedicació, amb paciència. I amb molt d'amor. Com mereixen totes les coses que paguen la pena. Per això, cada any, tant tu com nosaltres, ho tornem a fer." L'anunci, res de l'altre món, li ha fet esclatar el cervell als 'ofendiditos' espanyolistes, en sentir el malvat sortilegi de Cuixart. La relació els esgarrifa: cava, independentistes, Cuixart. Més que un vi escumós, l'han pres per un còctel mortal. I han sortit en tromba a les xarxes socials per fer la tradicional crida nadalenca al boicot del cava català i, de passada, practicar el seu esport favorit: la catalanofòbia. El pessebre de cada any, vaja.

Codorniu anunci nadalenc 3 Youtube

Codorniú anunci Nadal 2019

A les caves de Sant Sadurní la polèmica els ha agafat despistats. O no. "Som viticultors, no polítics". Ja. Doncs com humoristes tampoc teniu força gràcia. Perquè tot i les crides indesitjables a no comprar productes catalans (com la ultra Cristina Seguí ​o similars), no podem deixar de banda un fet: Codorníu és una de les empreses que va traslladar la seu social de Catalunya a La Rioja. La producció es manté, sí, però a desembre de 2019 encara no tenim cap notícia de la seva tornada 'a casa'. Potser alguna cosa de política si que se'n fa. Cadascú escull el seu camí, això per descomptat. Però amagar-se no és gaire valent ni honest. I és clar, després agafes un lema amb el que se senten identificats (i emocionats) milions, sí, milions de catalans, el fas servir pel teu negoci... i no surt com esperaves. Karma? Negligència publicitària? Víctimes? Que s'ho facin mirar. Mentrestant, sí, ho tornarem a fer.