El JOBarcelona ha obert les seves portes per quart any consecutiu amb més de 8.000 oportunitats professionals pels 20.000 joves que hi han assistit. Tots ells han lluit les seves millors gales per a buscar ofertes de pràctiques, feina o simplement assessorament professional. No ha faltat tampoc una autèntica desfilada de currículums. Mentrestant, 100 empreses líders d'arreu del món han procurat deixar-se veure a la recerca del candidat ideal. Això inclou tota mena de perfils amb un denominant comú: talent i més talent. Entre totes dues aigües, El Nacional s'ha endinsat al JOBarcelona per descobrir què busquen uns i què hi han trobat els altres.

Quin perfil busquen les empreses? 

Els perfils més desitjats no han canviat massa d'un any a l'altre. Amb la irrupció cada vegada més notòria de les noves tecnologies, les companyies aposten per perfils pràctics i entusiastes amb grans capacitats creatives, comunicatives, socials i d'adaptació al canvi. Els idiomes segueixen obrint moltes portes professionals però ara a més, també s'hi afegeixi un nou component: la voluntat d'internacionalització. 

"Tenim necessitat de redimensionar els nostres equips globals i busquem treballadors per marketing internacional, e-commerce o vendes", ha explicat la recruiter d'Affinity, Clara Torrecillas. De fet, la multinacional especialitzada en menjar per animals s'ha convertit en una de les grans sensacions del congrés en introduir la realitat virtual al seu estand. Segons han explicat a El Nacional, es tracta d'un "vídeo de 360 graus que permet al candidat experimentar com serà el seu primer dia. Quina és la cultura i quins són els espais".  

JOBarcelona

Damm també està fent una fèrria aposta per la digitalització. Sobretot, en els processos de selecció on ja s'han incorporat eines com LinkedIn o Skype. Amb el suport de la televisió des d'on s'ha projectat el seu últim anunci amb Jean Reno, l'empresa catalana ha entès el JOBarcelona com "un primer contacte per conèixer els candidats i explicar que Damm és molt més que un únic concepte". I és que més enllà de perfils de marketing o vendes, es busquen enginyers, informàtics o químics. Una oportunitat laboral a l'estil mediterràniament. 

Per què JOBarcelona?

Sense realitat virtual però amb la novetat d'haver escollit Martorell (Baix Llobregat) com a nou centre logístic més gran d'Europa, Lidl busca una àmplia representació de perfils per a donar cobertura a la seva expansió. Des de perfils de compres fins a les àrees de vendes o immobles. Segons ha assegurat la seva manager de Recursos Humans, Katharina Thewanger, "tenim moltes vacants i JOBarcelona reuneix el talent de diferents universitats en un mateix fòrum."

Juntament amb Microsoft, una altra de les multinacionals nord-americanes amb més cua als seus estands ha estat Amazon. El nou centre logístic que s'està construint a El Prat i que representa una inversió total de 1.200 milions és la seva millor carta de presentació. Però no és la única ja que la multinacional de comerç electrònic fundada per Jeff Bezos també ha llançat un nou servei d'entregues en una hora a Barcelona i un nou centre logístic a Castellbisbal per donar suport al servei de supermercat Amazon Pantry. "Barcelona és una marca internacional, aquí hi ha perfils molt interessants i de cara als pròxims mesos, busquem més de 500 persones noves a Catalunya i a Madrid", ha explicat un dels seus recruiters

Què els hi sembla als joves?

Per a alguns dels candidats entrevistats, el JOBarcelona és "una via d'accés al món laboral que et permet presentar-te i comprovar que més enllà del currículum, hi ha algú." Aquest és precisament un dels trets diferencials del congrés que més ha destacat una jove recent graduada que busca canviar de feina: "és molt fred com es busca feina avui en dia i en molts llocs, no t'accepten entregar el currículum cara a cara. He vingut amb aquest objectiu i ho he aconseguit." 

JOBarcelona 2

No tots els assistents han tingut la mateixa sort ja que un estudiant ha etzibat que l'han redirigit a la pàgina web i que les empreses només busquen donar informació. A l'espera de comprovar en els pròxims dies si el JOBarcelona acaba donant feina als milers de joves que s'han passejat pels estands, un altre graduat ha volgut manifestar la seva mentalitat positiva: "No venir és no tenir res. Almenys vens i tens una oportunitat." 

La FP Dual com a novetat

Una de les grans apostes d'aquesta nova edició del JOBarcelona ha estat la FP Dual de la mà de la Fundació Bertelsmann. Una modalitat de la formació professional que després d'un primer any de formació al centre educatiu, alterna un 75% a l'empresa i un 25% al centre formatiu durant el segon any. Segons el director de comunicació, Marc de Semir, "hem identificat la FP Dual com a eina estratègica per ajudar a la competitivitat de les empreses i ajudar a què els joves tinguin una ocupabilitat molt més ràpida i directa." Encara hi ha molt marge de millora i és que aquesta modalitat només representa el 5% de tota la Formació Professional mentre que a altres països d'Europa, ja ronda el 60%. 

"És dramàtic veure com les empreses busquen aquesta mena de perfil però la matrícula no és prou elevada com per cobrir aquesta demanda", ha alertat l'assessor tècnic per a pimes d'Aliança per la FP Dual, Xavier Fabregat. Formació tècnica i atenció personalitzada per les entitats que vulguin sumar-s'hi. Tal i com ha volgut deixar clar de Semir, des de la fundació no estan fent captació de joves sinó donant informació a empreses i joves universitaris. "El gran repte de la FP dual és donar-la a conèixer a nivell global. Si no hi ha empreses, no hi ha FP Dual", ha conclòs. L'any que ve, el JOBarcelona tornarà amb més i millor.