Any de reptes per a la start-up de cosmètica natural Saigu. La firma, que va néixer de la mà dels emprenedors Gerard Prats i David Hart, té previst obrir la seva primera botiga física durant el primer trimestre de 2023 a Barcelona. "Portem pràcticament cinc anys al mercat, som rendibles des de finals de 2021 i ara el repte és apostar pel retail", apunta Hart en una entrevista per a ON ECONOMIA. La companyia inaugurarà el seu primer establiment al districte de Gràcia de la capital catalana i serà la primera de "tres o cinc". "En una primera fase volem obrir a Barcelona i més endavant tenir entre tres i cinc botigues a les principals ciutats espanyoles". Ambdós emprenedors són de Menorca, van muntar el negoci a Barcelona i el van fer créixer a l'acceleradora d'empreses Lanzadera, a València.

"Encara que tinguem el laboratori a Barcelona i l'equip allà, tot el storytelling té una picada d'ullet a les balears. Saigu Cosmetics s'inspira en moltes coses de Menorca i sempre que podem li donem protagonisme a l'illa", explica Hart. De fet, Saigu és un nom menorquí que significa aigua i que per als fundadors de la marca "és el reflex de moltes coses". Els dos van néixer allà, la transparència de l'aigua a l'hora de produir, tot el que volen comunicar, la filosofia de l'empresa i la sostenibilitat. "Al final, Menorca és de les poques illes que encara es manté, està explotada, però no tant com les altres", assenyala.

"Volem canviar la indústria de la cosmètica"

Com va començar tot? Gerard Prats és químic i va ser director tècnic en una fàbrica de cosmètica. Hart, per la seva part, havia fundat una altra start-up, Código Nuevo, i és especialista en màrqueting i estratègia online. Amb tots aquests ingredients, l'experiència d'una fàbrica del sector i la filosofia de la sostenibilitat que ambdós compartien, van decidir arrencar el projecte. "Tot sorgeix d'allà, de voler canviar la indústria de la cosmètica. Aquest sector mou molts milions d'euros a l'any i nosaltres volíem canviar el xip, apostar per productes bons, de qualitat i respectuosos amb el medi ambient".

La inversió inicial va ser de 3.000 euros i una fàbrica de cosmètics els va ajudar durant el seu primer any i mig de vida. Els seus tres primers articles van ser la base de maquillatge, la màscara de pestanyes i el pintallavis. Avui dia compten amb 10 productes al mercat, per a aquest any preveuen incorporar-ne cinc més i a llarg termini es volen posicionar al mercat sent una marca de cosmètica amb 40 o 50 productes. "Això ho veiem a quatre o cinc anys vista. Treballem amb un timing d'un any i preferim qualitat abans que quantitat", indica Hart. Quin és el producte estrella? "Sense cap mena de dubte és la base de maquillatge, és el que més ens demanen des dels principis de la marca i crec que és per la qualitat".

Rumb als sis milions

Saigu compta amb uns 40.000 clients anuals, el 97% és públic femení i en un parell d'anys esperen tenir un tiquet mitjà de 70 euros. "Comercialitzem un producte semiprèmium; no és un producte per a adolescents que potser prefereixen alguna cosa low cost, per a nosaltres la relació qualitat-preu amb la que treballem és increïble", declara. Respecte a la facturació, des de la companyia preveuen assolir els 6 milions d'euros aquest 2023 i a llarg termini no es volen aventurar, però asseguren que "hi ha molt marge de creixement". "No ens enganyem, pel que fa a producte els marges són molt grans, volem allunyar-nos d'aquest 80% de marge d'altres marques i guanyar en sostenibilitat", confessa Hart.

Més enllà del primer punt físic i d'aconseguir els 6 milions, com a objectius per a aquest any la start-up vol passar dels 15 treballadors als 22 i continuar creixent amb capital propi. "A curt i mitjà termini no tenim previsió de ronda de finançament. Som rendibles des de fa més d'un any i només ens plantejaríem captar capital si volguéssim apostar fort per l'internacional o per obrir més botigues, però de moment no està en el full de ruta".

Productes masculins? "Si pensem a Saigu Cosmetics en gran sí que veiem una línia masculina, tot és qüestió de focus i no ho descartem per a res", argumenta. "El més important és tenir un producte molt bo, volem revolucionar el món de la cosmètica amb articles d'alta qualitat i conscienciar a aquells que encara no ho estan". Un somni de marca que us agradaria complir? "Ens encantaria tenir una botiga a Menorca, que és d'on som i en el que està inspirada la marca. Potser no per a aquest any, però sí per a l'any que ve. És una cosa que ens han demanat molt els clients, que considerem que encaixaria bé i que serviria per potenciar la marca. No sabem si un establiment o un format pop-up, però està clar que seria un somni tenir un punt de venda allà", acaba Hart.