Nadar a contracorrent? Fer el salt invers? Des de fa un temps, els negocis natius digitals estan obrint botigues físiques. Aquestes firmes, més enllà de tenir en comú que han decidit apostar pel retail, tenen un públic objectiu jove, es van donar a conèixer especialment a través de les xarxes socials i van començar amb una petita inversió inicial, a banda d'anar pivotant fins a trobar el seu lloc i apostar pels preus assequibles. Roba, cosmètica, joies i complements, a més d'alimentació, són els sectors més freqüents que han dut a terme aquest salt, tot i que concessionaris o empreses d'assegurances també s'han llançat a la piscina dels lloguers, els locals i als horaris d'obertura i tancament. 

Blue Banana, Freshly Cosmetics, Two Jeys, Nude Project o Tropicfeel són alguns dels negocis que han apostat per fer el salt invers, obrint punts de venda permanents o pop-ups arreu del territori, inclús fora del país, després d'haver reunit un bon sac de clients prèviament de manera digital. A finals del 2022, Tropicfeel, la companyia creada per Albert Espinós, va decidir obrir una primera botiga física al centre de Barcelona. La idea era obrir-la temporalment, aproximadament durant mig any, però al final s'hi ha quedat de manera permanent.

"La vam obrir per apropar-nos a la gent, per impulsar el moviment global que contribueix a viatjar de manera sostenible i responsable i per poder oferir un lloc on poder connectar de manera real amb tots els viatgers del món", va explicar Espinós després de l'obertura. Recentment, ha apujat la persiana d'un nou local a la capital catalana i d'aquí a poc temps preveu inaugurar un pop-up a Londres i nous establiments al país. A més, la finalitat de la start-up barcelonina és acabar l'any amb un 5% de les vendes provinents del retail, un 80% del digital i el 15% del B2B (business to business). 

Blue Banana es va llançar a la piscina durant la covid-19

El cas de Blue Banana és similar i és que, durant el pandèmic 2020, la firma de moda es va instal·lar en un espai del carrer Fuencarral de Madrid. "Hem nascut fent soroll, revolucionant i connectant amb la gent d'Instagram. En aquests moments ens aventurem amb una botiga física per poder seguir connectant la nostra comunitat d'una manera més personal", va indicar després de l'obertura Joan Fernández Estrada, cofundador de Blue Banana juntament amb Nacho Rivera. Actualment, la marca compta amb més d'una dotzena de punts físics, incloent-hi un comerç a Mèxic i diferents punts de venda en centres comercials i outlets. "L'acord amb El Corte Inglés ens possibilita, mantenint la nostra essència, portar l'aventura a un altre tipus de públic. La intenció és continuar impulsant la nostra presència en centres comercials i arribar a més racons de la nostra geografia", van assenyalar després de tancar una aliança amb els magatzems presidits per Marta Álvarez. 

Biel Juste i Joan Margarit, creadors de contingut i cares visibles de la firma de joies TwoJeys, han seguit una estratègia similar. La companyia catalana obrirà dos nous comerços a Espanya en pocs dies i compta amb punts físics tant a Madrid com a Barcelona. A banda, la marca distribueix els seus productes en més de 140 països, especialment als Estats Units, Alemanya i França. Va ser a finals de l'any passat quan l'empresa va obrir la seva primera botiga fora del país i la idea és seguir aquesta línia. "Volem reforçar la presència local, acostar les peces a la comunitat i ampliar l'experiència de compra amb una missió molt clara, la d'acostar el sector de la joieria i ser la solució per a la gent que busca joies de qualitat amb dissenys únics". A més, des del negoci recorden que els punts de venda físics agafen "molt protagonisme" a finals d'any. 

Exterior d'un local de Freshly Cosmetics
Exterior d'un local de Freshly Cosmetics

Una aposta no només del sector de la moda

Nude Project, tot i que el 62% dels seus ingressos provinguin del canal online, també ha decidit fer el salt. La firma de moda, que el 2023 va facturar més de 26 milions d'euros, va obrir sis botigues al llarg de l'any passat, quatre de les quals van ser a Espanya (Barcelona, València, La Roca Village i Bilbao) i van apujar la persiana de dos locals a l'exterior, un a Lisboa i un altre a Milà. Per a aquest any, el negoci vol apostar pel mercat italià i en pocs mesos, previsiblement a les portes d'estiu, Nude Project obrirà la seva primera botiga a Eivissa.

Més enllà d'aquestes marques, altres líders de l'online que han fet el salt al comerç al detall han estat el negoci de moda intel·ligent Seppiia, l'empresa d'ulleres de sol Hawkers, o les sabateries enfocades al públic més jove Pompeii, Mim o Pisamonas. Respecte al món de les joies, hi ha el cas de PdPaola, Singularu, San Saru o Pretty Rumour. I això no queda només al sector de la roba i la moda, sinó que firmes com Birchbox, Padel Nuestro, Vinopremier, Electrocosto o Vicio també van decidir, en el seu moment, fer el pas. El seu punt en comú? "Que el producte no només estigui disponible online i que els compradors puguin tocar-los, palpar-los i provar-los". 

"És una evolució natural"

De fet, la Núria Beltran, presidenta de la Comissió de Retail del Col·legi d’Economistes, confirma que és “el més normal del món”. “La generació jove se sent molt més còmode en l’entorn digital, és el seu lloc, dominen la tecnologia i les xarxes socials i engegar una companyia en línia els genera molts menys costos i més facilitats. Fan soroll, comencen a vendre gràcies a una inversió assequible i arriba un moment que, si el negoci té èxit i notorietat, per facilitar l’experiència al consumidor decideixen fer el sant”. A més, l’experta agrega que “és una evolució natural” i recorda que el canal físic té molta tirada.

Li segueix el fil professor de màrqueting d'EADA Business School  Martin Vivancos, que confirma que la major part de la facturació de les empreses és offline, per la qual cosa aquestes decideix apostar pels punts físics. “Molts compradors no ho fan mai per internet, la omnicanalitat és fonamental i una bona ubicació és essencial”, acaba.