La start-up ITSX, que està desenvolupant un dispositiu que permetrà connectar els vehicles de dues rodes amb automòbils per advertir-los de la seva presència i poder reduir els accidents, busca finançament. La companyia catalana, que va néixer a mitjans de l'any passat, espera en un parell o tres de mesos, com a màxim, tancar la seva primera ronda de finançament i aixecar entre 100.000 i 150.000 euros. Amb aquesta primera injecció, la companyia calcula poder incorporar el dispositiu en dues bicicletes perquè es puguin comunicar entre elles i així poder demostrar l'efectivitat del producte. 

Actualment, l'empresa creada de la mà d'Aleix Grífol Albert Soto i Miguel Fornell, està acabant el producte mínim viable (MVP) i tenen previst finalitzar el desenvolupament aquest any i entre finals de 2025 i principis de l'any següent tenir el producte llest al mercat. 

Tecnologia per anticipar-se als accidents

A través de la tecnologia vehicle-to-everything (V2X), la start-up vol connectar vehicles, infraestructures i vianants entre si, mitjançant una xarxa pròpia sense cables ni necessitat d'internet. "Amb aquesta estructura, els vehicles seran conscients de les posicions i trajectòries dels altres usuaris a la carretera, intercanviant missatges amb informació com la velocitat, la posició del vehicle o l'acceleració i amb el sistema, un cotxe serà capaç d'anticipar-se a un accident amb un ciclista i accionar els frens de manera automàtica", defensa Grífol, cofundador del negoci. 

Com es connecta? L'aparell treballa amb una xarxa sense fils, sense necessitat d'internet i té unes bandes reservades. Grífol ho explica com un wifi que va enviant pulsacions dels obstacles que es va trobant. Per tant, perquè es puguin comunicar els diferents elements, cal que portin el dispositiu incorporat. 

"Nosaltres venem un producte, que consisteix en un hardware i un software i posarem a les bicicletes aquest aparell per comunicar-se amb cotxes que tinguin aquesta mateixa tecnologia". Disposen d'un proveïdor a Corea del Sud que fa el hardware i ells se centren en el software. "Tot i això, pretenem vendre la solució completa", matisa l'emprenedor, que afegeix que buscaran aliances amb proveïdors perquè els facilitin el dispositiu i ells posin el suport a sobre, adaptant-lo en funció del que els demani cada client. "El més important és que et vegin a tu, però amb aquesta tecnologia tu també els podràs veure a ells". I el seu cost? "En ser una tecnologia nova, aquest dispositiu és car, costarà uns 1.000 euros, però esperem que amb l'increment de la demanda arribi a valer entre 200 i 300 euros", argumenta. 

La micromobilitat, la clau del negoci

L'empresa, per ara, està centrada en la micromobilitat, per la qual cosa descarta enfocar-se en cotxes i camions. "Hi ha una empresa a Hongria que ja fa molts anys que és el principal proveïdor d'aquest tipus d'automoció. Per aquest motiu, com que hi ha més competència, ens hem decantat cap al sector de la micromobilitat i hem vist que hi ha força oportunitat de negoci". 

"Perquè aquesta tecnologia sigui efectiva ha d’arribar al màxim de vehicles possible. En el món de l'automoció fa anys que s'estan fent proves i ara es comença a posar als cotxes nous", destaca Grífol. En aquest sentit, l'emprenedor comenta que empreses com Volkswagen i Audi ja ho estan començant a incorporar. Ells se centren en bicicletes i motos, per la qual cosa, empreses com el Bicing, serien els seus principals clients. "Crec que a la llarga aquest aparell serà obligatori, bàsicament per intentar frenar els accidents, o almenys reduir-los al màxim". 

Vulnerabilitat a la carretera

La idea va sorgir perquè, segons els seus fundadors, "no tothom s'atreveix a circular per Barcelona en bicicleta pel risc" i, segons un estudi del RACC, el 62% dels ciclistes se senten vulnerables quan es mouen per la ciutat i el seu entorn metropolità. "Amb aquest dispositiu els vehicles de micromobilitat, els més vulnerables en cas d'accident, podran intercanviar missatges per tal d'anticipar-se a possibles col·lisions i així evitar-les". 

ITSX ha estat acceptat al programa de preincubació de Barcelona Activa, també està en contacte amb ACCIÓ de la Generalitat i amb Start-up Capital. "Està bé que es destinin diners públics a la innovació, a Catalunya s'està potenciant molt aquest model, sobretot en les start-ups i hi ha molta inversió estrangera interessada en empreses d'aquí". De fet, afirma que durant el Mobile World Congress molts inversors de fora es van interessar pel seu negoci, però indica que "solen invertir en fases més avançades, per la qual cosa ens volen tenir al radar i quan siguem més grans invertir-hi". 

A llarg termini, Grífol s'imagina l'empresa amb el producte ja comercialitzat i instal·lat en flotes de diferents vehicles europeus. "Europa i les seves capitals estan promovent les bicicletes compartides i els seus responsables asseguren que la micromobilitat serà la mobilitat del futur, per ser més sostenible, intel·ligent i econòmica, a més de pràctica i segura. Creiem que en cinc anys ho tindran instal·lats la majoria de cotxes i nosaltres ja estarem preparats per incorporar-ho a les bicicletes", acaba.