Bene Bono aposta per Espanya. La start-up que salva fruita i verdura ecològica imperfecta ha decidit iniciar la seva activitat a Madrid per lluitar contra el desaprofitament alimentari. Després de recaptar set milions d'euros en una segona ronda de finançament, la companyia centrarà els seus esforços a iniciar les seves operacions a la capital espanyola i més tard expandir-se a altres regions del país. La injecció de capital del negoci ha estat sostinguda per Stride VC, Project A i Kima Ventures

La firma, que comercialitza productes 100% ecològics i conreats a Espanya, ajuda als agricultors madrilenys a donar sortida a les fruites i verdures que serien rebutjades pels canals de distribució tradicionals, principalment per raons estètiques, posant-les a disposició dels consumidors un 30% més barates que en botigues i supermercats ecològics i establiments especialitzats.

En aquest sentit, la start-up arriba amb l'objectiu de salvar més de tres tones de fruites i verdures a la setmana durant el seu primer mes d'activitat a la capital. Actualment, Bene Bono ja compta amb més de 20 productors locals a la seva xarxa de col·laboradors, i amb més de 16.000 persones interessades en els seus productes durant la fase prèvia al llançament. "Espanya s'enfronta a molts reptes respecte al malbaratament alimentari, tal com indiquen les xifres. És un fet que les exigències dels compradors espanyols cada vegada tenen més relació amb la sostenibilitat, però el consumidor també demanda bon producte a bon preu. A Bene Bono, som capaços d'oferir-lo, contribuint a més a evitar el desaprofitament alimentari i a evitar pèrdues als agricultors," ha explicat Sven Ripoche, cofundador de Bene Bono.

Segona vida a la fruita i la verdura

Bene Bono aterra a Espanya després del seu èxit a França on, en tan sols dos anys, compta amb més de 15.000 consumidors setmanals i amb una xarxa de més de 300 agricultors i cooperatives. A més, des del seu naixement, ha salvat més de 1.000 tones de fruites i verdures ecològiques i ha evitat l'emissió de prop de 300.000 quilos de diòxid de carboni equivalent, economitzant prop de 490.000 milions de litres d'aigua. "Bene Bono beneficia els consumidors, els productors locals i, per descomptat, també el medi ambient. Amb l'arribada a Madrid, volem fer aquest nou pas a la història de l'empresa: oferir productes de qualitat, assequibles i accessibles, al nombre més gran possible de madrilenys, comprometre'ns encara més amb el planeta i la societat, treballant directament amb els productors per oferir als consumidors una nova manera de comprar i consumir fruites i verdures", afegeix el cofundador del negoci.

Fundada per Grégoire Carlier, Sven Ripoche i Claire Laurent l'abril de 2020, Bene Bono ajuda els agricultors i productors ecològics a vendre els seus productes directament als consumidors si no són acceptats pels canals de distribució tradicionals: fruita imperfecta, hortalisses amb la pela tocada o verdura amb formes no habituals. Aquest servei ha convençut més de 16.000 consumidors habituals de la regió parisenca, Lió i Marsella. La start-up està recolzada per tres fons (Stride VC, Project A i Kima Ventures) i una dotzena de business angels, per un import total recaptat de 8,5 milions d'euros.

Talkual, l'aposta de tres joves catalans

A Catalunya, els germans Oriol i Roger Aldomà i Marc Ibós van decidir dur a terme un negoci similar: Talkual, una empresa amb seu a Bellpuig (Lleida) per posar fi al malbaratament alimentari. Com funciona? La compra es fa a través de la pàgina web de la companyia, que ofereix l'opció de subscriure's per rebre la caixa de productes setmanalment o cada dues setmanes.

Si l'usuari és nou, té la possibilitat de demanar una capsa sense subscripció pagant un increment residual per provar-ho. L'empresa envia les caixes a domicili i l'usuari pot escollir la mida. Hi ha el paquet d'entre 5 i 6 quilograms, la d'entre 9 i 10 quilograms de fruita i/o verdura variada i la d'entre 13 i 15 quilograms. A les caixes s'hi pot trobar fruita, verdura o ambdues i el client pot descartar fins a sis productes.

Talkual compta amb més de 2.230 clients i el principal públic objectiu són dones d'entre 26 i 45 anys. Com que és venda directa dels productors de fruita i verdura, els preus són inferiors als del mercat. El negoci català compta amb més de 1.400 comandes a la setmana i en dos anys i mig ha rescatat més de 775.000 quilos de fruita i verdura. Com a objectius, l'empresa vol duplicar la xifra de clients al llarg d'aquest any i frenar el malbaratament alimentari. En aquest sentit, des de Talkual recorden que a Espanya durant el 2020 es van tirar a les escombraries més de mil milions de kilograms d'aliments, uns 31 kilograms per persona. Del total de productes llançats a les escombraries, les fruites i les verdures van representar el 45%.