En plena onada de digitalització, les empreses prenen la iniciativa per incorporar als seus models de gestió i negoci una nova generació de tecnologies, entre les quals s'inclou la intel·ligència artificial. Les estratègies giren entorn de la transformació digital en la qual molts sectors busquen solucions que aportin eficiència, immediatesa i seguretat als seus processos rutinaris. Un clar exemple és la banca. Amb una demanda cada vegada més alta de serveis i productes financers, els experts vaticinen una imminent solució que sens dubte passaria per la incorporació de les noves tecnologies als seus respectius processos i entre ells, al tractament massiu de documents.

"El nostre objectiu no és substituir l'humà, sinó apostar per la tecnologia per ampliar les capacitats i afegir valor a les companyies". Hugo Cortada, director de Desenvolupament de Negoci a Serimag, defensa a ON ECONOMIA la intel·ligència artificial com a "eina fonamental" per agilitar alguns processos a causa de l'elevat volum de feina. 

Aposta per la IA en banca

Nascuda a Barcelona fa 15 anys, Serimag està especialitzada en IA i es dedica a automatitzar els processos documentals i el backoffice i presta aquest servei als principals bancs espanyols. En concret, la firma treballa amb CaixaBank, ING, Banc Sabadell, Banc Santander i BBVA. "L'empresa sorgeix d'un problema. A mesura que els bancs es van anar consolidant i van anar adquirint noves eines, el cost de gestionar els seus processos era cada vegada més elevat. Per això nosaltres vam buscar una nova manera d'abordar aquest repte", defensa Cortada. En aquest sentit, la start-up deixa de banda les persones i aposta per la IA. "El que fem és llegir documents i transformar-los en dades. Això ho solia fer una persona, però quan es tracten milers i milions de pàgines s'han d'automatitzar".

Com us definiu? "No hem inventat un producte com pot ser Teams o Google Meet i el venem, sinó que proveïm d'un servei d'automatització i ho fem a través d'una tecnologia pròpia. Som com una consultora tecnològica que automatitza processos de backoffice. No emmagatzemem dades, sinó que les processem".

Reducció de costos i temps

Els bancs van llançar fa una dècada la banca digital i fa uns cinc anys van començar a posar el focus en instal·lar tecnologia en el backoffice, que és on les deficiències es veuen més. "Nosaltres treballem amb l'objectiu de reduir costos i temps. De mitjana reduïm a la meitat els costos en automatitzar un procés, per la qual cosa a gran escala estalviem milions d'euros. Respecte al temps, el que podria ser un procés d'hores i dies passa a minuts o fins i tot a segons".

"En els últims anys, podem dir que la intel·ligència artificial ha estat el motor que ha fet possible la gestió de grans volums de documentació a curt termini. L'eficiència en temps i cost era el principal objectiu a complir i aquesta tecnologia ho permetia. Ja que un banc que és eficient avui dia és aquell que pot gestionar millor els seus recursos i, en conseqüència, mantenir-se més competitiu", explica Cortada.

Hugo Cortada, director de Desenvolupament de Negoci a Serimag
Hugo Cortada, director de Desenvolupament de Negoci a Serimag

Sector assegurador, legal i administració pública

A més, la firma està immersa en un pla d'expansió. Recentment, han començat a treballar amb el banc portuguès BPI (grup CaixaBank) i en pocs dies començaran a operar a Llatinoamèrica. "Santander i BBVA són molt forts a Llatinoamèrica, per això hem decidit fer el salt. Tanmateix, no tenim cap limitació ni restricció i a llarg termini ens agradaria prestar els nostres serveis a Europa".

Més enllà de la banca, l'empresa també vol apostar pel sector assegurador. Actualment, compten amb projectes amb Vida Caixa i ARAG i estan explorant el món legal i l'administració pública. "Ja tenim alguns processos d'àmbit legal dins d'entitats financeres, però volem parlar amb despatxos d'advocats per ampliar la gamma. Els advocats manegen molts documents de baix valor afegit i l'administració pública el mateix. Els volem ajudar". "El sector s'ha posat les piles amb la seva digitalització i avançarà molt en els pròxims tres anys", afegeix.

Us plantegeu el B2C? "El servei que prestem té un fort component de personalització. Una nòmina del Santander és diferent de la d'ING. És diferent, invertim temps i recursos per al projecte de cada client. Això té sentit quan és un procés gran, per la qual cosa el B2C no ens el plantegem ara mateix". 

Intel·ligència artificial en sinistres

​En el cas de les companyies d'assegurances, com actua la IA en la tramitació de sinistres? "Nosaltres posem el focus en els processos documentals. Quan algú té un sinistre i ha de parlar amb la seva companyia d'assegurances s'han de buscar documents, fer pòlisses, identificació i altres. Són processos lents, cars i manuals. Nosaltres automatitzem tots els processos". De fet, quan algú tramita un sinistre, l'operador pot arribar a rebre més de 40 tipus de documents. Tanmateix, la start-up automatitza la classificació i tracció de documents a gran escala.

Com us va afectar la pandèmia? "Vam rebre una allau de sol·licituds de préstecs avalats per l'ICO", explica l'emprenedor, que afegeix que van processar totes les sol·licituds dels esmentats préstecs per a tres de les principals entitats financeres del país. "En poques setmanes vam poder automatitzar els processos per a les sol·licituds dels ICO, moratòries i altres. Un procés que per a les empreses hagués estat impossible".

Com encaixa Serimag amb l'aparició del ChatGPT? "Treballem amb informació confidencial, cap banc no li enviaria els documents que ens envia a nosaltres al ChatGPT. Utilitzem altres desenvolupaments, però no són models de llenguatge com el ChatGPT". Avui en dia, Serimag processa més d'1 milió de pàgines al dia i reconeix més de 200 tipus documentals. La firma ha escalat sense inversors ni rondes de finançament, és rendible des del primer dia i ha anat creixent a doble dígit anual.