Amb l’objectiu de fomentar l’envelliment actiu i oferir activitats d’oci assequibles, l’Institut de Persones Grans i Serveis Socials, l'Imserso, ofereix diferents programes per a aquelles persones que ja han deixat de treballar. Els destins que ofereix l’Imserso inclouen tant la costa com ciutats i àrees d’interès cultural, proporcionant paquets que compten amb el transport, l’allotjament, les activitats recreatives i una pensió completa. Tot i això, no tot és positiu en aquesta mena de viatges, ja que els estafadors s’aprofiten de la vulnerabilitat de la gent gran i la seva desconeixença amb les tecnologies per robar-los. 

De fet, els casos més habituals són les trucades telefòniques falses i els correus o missatges fraudulents reclamant informació personal o bancària per suposadament fer qualsevol gestió. A més, alguns estafadors contacten amb les persones més grans per oferir-los viatges més econòmics que els que programen des de l’Imserso, guies turístics inexistents o allotjaments fraudulents per també estafar-los i treure’ls-hi diners.

Per evitar-ho, és imprescindible verificar sempre la font d’origen i comprovar que són pàgines web i telèfons oficials; no oferir informació personal o financera sota cap mena de circumstància, i menys en cas de sospita; desconfiar de les ofertes extremadament atractives i consultar amb familiars o experts tota informació susceptible de ser falsa.

Viajes del Imserso. EP
Viajes del Imserso. EP

Què fer en cas d'estafa?

Si, tot i això, algú ha estat víctima d’una estafa en un viatge de l’Imserso, és important actuar de manera immediata per intentar pal·liar els danys i tractar de recuperar les dades o els diners sostrets tan aviat com sigui possible. Què s’ha de fer?

  • Contactar amb l’entitat bancària: en cas d’haver donat informació financera, com ara números de targetes de crèdit o comptes bancaris és imprescindible informar el banc per bloquejar els moviments o, inclús, cancel·lar la targeta o el compte afectat.
  • Denunciar el frau: a banda de contactar amb les entitats bancàries, la persona afectada haurà d’acudir als Mossos d’Esquadra, Policia Nacional o Guàrdia Civil per interposar una denúncia. Si l’estafa s’ha produït a través d’internet, també es pot fer a través de la Brigada d’Investigació Tecnològica (BIT) o l’Oficina de Seguretat de l’Internauta (OSI). Per facilitar la tasca als professionals, serà recomanable aportar informació com ara correus, missatges o detalls dels pagaments.
  • Informar l’Imserso: després d’haver informat els cossos de seguretat, també és imprescindible posar-se en contacte amb l’Imserso a través dels seus canals oficials per informar-los de la situació. Ells podran assessorar a la víctima, confirmar que la informació que ha rebut és fraudulenta i alertar a la resta de persones que també podrien haver caigut al parany dels estafadors.
  • Protegir les dades personals en cas d’haver compartit informació, és recomanable vigilar qualsevol activitat sospitosa o intents de suplantació d’identitat.